fredag 25 juli 2014

Värmerapport


Den här bilden är tagen för elva dagar sedan och visar en nästan fullmåne som den såg ut från min balkong. Jag tar fram bilden ibland för att svalka mig. Det behövs dessa dagar, när termometern går upp över 30 grader. I skuggan. Där det finns någon.

Man skall förstås inte klaga över värmen men faktum är att jag mår dåligt av så här rejäl värme. Mycket vatten går det åt och sedan får jag väl glädja mig åt att mitt vardagsrum ligger så till att det bara har någon timme kvällssol. Det är alltså relativt behaglig temperatur där.

Sicko, Sveriges mest egensinniga beagle, har också problem med värmen. Promenaderna blir korta och tar lång tid för var tionde meter lägger han sig ned och rullar sig i det något svalare gräset. Sedan äter han lite av gräset innan han går vidare. Lite fortare går det hemåt, eftersom han lyckats hitta några svalare platser när han väl är hemma.

Om han orkar gå så långt som till bäcken så är det gott att dricka vatten där samt också ta sig ett bad. Eftersom fästingshalsbandet inte kommer så bra överens med vatten så får han dock inte doppa halsen och det som är framför denna. 


Så är det skönt att rulla sig i gräset.


Ja, det var skönt.


Lite motvilligt lämnar han det svala gräset för att fortsätta.
- Jag kan väl få ta mig en tupplur först? 


Redan i morgon skall det bli cirka fem grader svalare och det kan också bli lite regn. Tänk att man kan längta efter regn.


lördag 12 juli 2014

Sveriges minsta Trafikverksfärja

Trafikverkets minsta färja heter Byälvan och går över Byälven i södra Värmland. Leden kallas Högsätersleden. Färjeleden är 75 meter lång och överfartstiden är beräknad till tre minuter. I själva verket går det något fortare. Färjan tar fyra personbilar, men då lär det bli trångt.



Om man åker på väg 175 mellan Arvika och Säffle och just har passerat Högsäter (observera dock att det även finns ett Högsäter i Dalsland men det är inte detta som avses nu) dyker det upp en skylt mot vänster "Skäggebol 3" och symbolen för färja. Efter något hundratal meter kommer man fram till Byälven och ta det lugnt för här ser vägen ut att ta slut.

Men ta det lugnt igen för snart kommer en färja och tar hand om din fortsatta färd. Den kommer så fort det finns någon bil som väntar på överfart. Den går inte dygnet runt men ändå rätt många av dess timmar. Undvik dock de tider som skepparen har sin rast.


Precis som vi kommer till färjeläget på Högsäter-sidan dyker en traktor upp på andra sidan och den får förstås följa med färjan så att den slipper gå tom ena vägen.





Färjan närmar sig land i Högsäter.



Och traktorn kör av. 


Därefter kan vi köra ombord och blir enda bilen.


Högsäter lämnas bakom oss...

... och vi kan snart köra i land på andra sidan vid Fyxnäs.


Därmed var vad som skulle kallas i reklamen för "den uppfriskande sjöresan" över för den här gången. Bäst av allt: det kostar ingenting.

Det kan ju förefalla lite underligt att det finns en färja över den tämligen smala älven. Men det är svårt att anlägga en bro här och det går ganska stort tonnage genom Byälven från Säffle till Arvika. Det skulle alltså behövas en högbro eller möjligen en lyftbar sådan.

Genom färjan sparar man i extrema fall cirka två mil genom att slippa köra runt landvägen. Enligt Trafikverket finns inga planer på att lägga ner leden men passa på att åk den i alla fall. Vem vet när de ändrar sig.


söndag 6 juli 2014

Tågtrafik till Lysekil nu igen - efter nästan 33 år

Den 27 september 1981 gick sista tåget från Lysekil till Munkedal. Jag vet för jag var med tillsammans med ett 100-tal andra entusiaster. Sammansättningen var X7 226 och UB7X 4022. Det lär också ha varit sista användningen för denna fordonstyp i Göteborgs-området. Lokföraren hette Roland och tågmästaren hette Maj. Det var dock nära att det inte blev något sista tåg. X7-orna var nämligen mer på verkstad än ute på linjen och in i det sista var det ovisst om man skulle få ihop några fordon. Det hade ju varit snöpligt om sista tåget varit ersatt av buss.

Inte trodde jag då att jag skulle få åka reguljärt tåg på den sträckan igen. Järnvägen har legat kvar för godstrafiken och några enstaka extratåg som charter eller i samband med evenemang i Lysekil har körts sommartid. Under några år vid SJ hade jag hand om att bevilja de körningarna och det var alltid lika spännande om jag skulle få Banverkets tillstånd. Det gick nämligen inte att köra tåg som tåg på banan utan de fick köra som vagnuttagning och sådan får normalt inte medföra resande. Men för enstaka resor kan man få dispens och då är frågan vad "enstaka resor" är. Är körning till Lysekilsdagarna varje sommar en enstaka resa? Vad jag minns så gav dock alltid Banverkets trafikledning sitt medgivande.

Men från midsommar och fram till 9 augusti detta nådens år 2014 går det åter tåg mellan Munkedal och Lysekil. Nja, fortfarande är det ju inte tåg men numera heter det spärrfärd med resande. Jag kommer dock att skriva tåg i det här inlägget - det är så de ser ut och det är så folk i allmänhet kallar dem.

Västtrafik har varit entusiastiska för att få i gång denna trafik och de tillstånd som behövdes fixades snabbt. Men sedan gick det snett någonstans i marknadsföringen så tågen hemlighölls till en dryg vecka före trafikstart. Det har därför inte varit så många resande hittills - sällan har det varit över 15.

Tåget, f'låt spärrfärden, får inte framföras fortare än 40 km/tim och den 35 kilometer långa resan tar därför exakt en timme. Bussen går cirka 10 minuter snabbare, men det går inte så många bussar på den här linjen. Den normala vägen Göteborg-Lysekil är via färjeförbindelsen Finsbo-Skår.

Det går två dag i varje riktning per dag och det sista i varje riktning har anslutning med SJ 2000 från respektive till Stockholm i Munkedal. 

I onsdags passade jag på att åka banan och det blev en mycket trevlig resa, inte minst tack vare den trevliga personalen. Både lokföraren och tågvärden gillade att tjänstgöra på banan med det lugna tempot och väl tilltagna rasterna.

Jag hade lyckats läsa fel i tidtabellen (typiskt för en som haft tidtabeller som hobby sedan 5-årsåldern och jobbat med tidtabeller i 40 år)  så det tåg jag hoppades hinna med i Munkedal visade sig inte gå förrän på lördag. Så jag tog bilen till Lysekil och råkade ut för ett parkeringselände. Jo, det fanns gott om p-platser men man fick bara stå där i fyra timmar. Det var rätt dyrt också. Så jag körde ner mot hamnen och hittade en parkering där man fick stå 24 timmar. Dessutom avgiftsfritt.

Det var några hundra meter att gå till stationen och där stod tåget och väntade. Det skulle stå där två timmar innan det återvände.
 

Men klockan 12.30 avgick vi mot Munkedal och en timme senare var vi där. 

Hit kom också tåget från Uddevalla till Göteborg. Några stycken bytte till detta tåg. Själv gick jag till kaféet mitt emot stationen och tog en fika. Efter 55 minuter skulle tåget återvända till Lysekil. 

SJ 2000 från Stockholm kommer in till Munkedal och de som skall till Lysekil måste byta tåg. Men det var det ingen som gjorde. 

SJ 2000 fortsatte efter ett kort uppehåll mot Strömstad och fem minuter efteråt kunde vi avgå ett par minuter senare.  Första biten är nämligen gemensam för linjerna till Lysekil och Strömstad.

I Lysekil stod bilen och jag hämtade den men kom på idén att jag skulle följa tåget och fotografera det på vägen. Det gick ju bra eftersom det gick så sakta och landsvägen och järnvägen dessutom i stort sett följs åt. Här har vi tåget i Lyse. 

Tåget passerar Brastad. 

I Hallinden har det gamla bangårdsområdet blivit rejält övervuxet. 

Dagens sista tåg kommer in i Munkedal.  Det skall nu vänta nästan en timme i Munkedal innan banan blir ledig så att det kan fortsätta som tjänstetåg till Uddevalla för nattuppställning. Nästa dag kommer ett annat tågsätt upp från Göteborg för att gå på Lysekil. Första tåget för dagen utgår nämligen från Göteborg klockan 07.40.

SJ 2000-tåget har varit i Strömstad och vänt och är nu på väg mot Uddevalla och Stockholm igen. 

Jag fick köra tåget en liten bit.  Nja, inte riktigt men lokföraren var i alla fall hygglig nog att låta mig prova förarstolen under uppehållet i Munkedal och dessutom fotograferade han mig.

Personalen på tåget njuter av solen under uppehållet i Lysekil. Från vänster lokförarna Anders och Torbjörn samt tågvärden Therese.

Passa på att prova tåget till Lysekil nu i sommar. Visserligen har Västtrafik lovat att tåget skall gå minst två somrar till men man vet ju aldrig. Blir det inte fler resande så...


SM-vecka i Borås


Den blå-gul-vita figuren som ser ut som två metkrokar som trasslat in sig i varann var SM-veckans symbol.

I Borås har det just varit SM-vecka. Det innebär att SM-tävlingar har hållits i inte mindre än 39 grenar i staden under den gångna veckan. Wikipedia får berätta om tävlingarna. Tyvärr har evenemanget drabbats av mycket regn. Nu har det ju regnat i stort sett hela landet men fördomarna "Det regnar alltid Borås" har nog förstärkts ändå. Fast i går var det fint väder och jag gick ut och tog några bilder.

En cykeltävling gjorde att delar av Lilla Brogatan och Sven Eriksonsgatan var avstängda för trafik. 

I Viskan vid Stadsparken var det tävlingar i kanotpolo. 

På Stora torget hände mycket. Bland annat streetbasket. 
 
Publikintresset för denna form av basket var stort.

I Stadsparken var det beachvattenpolo.

Även detta hade samlat stora åskådarmassor som satt i trapporna från Sandwalls plats ner mot Viskan. 

Borås Lokaltrafik körde gratisbussar mellan centrum och de olika evenemangen. En del ägde rum ganska långt från centrum. 

Den ordinarie busstrafiken fick också delvis köra andra vägar på grund av att de ordinarie körvägarna var avstängda. Således kunde man se regionbussar köra på den trånga Lilla Brogatan, vilket de normalt inte gör.
 


Nästa sommar blir det ännu ett stort idrottsarrangemang i Borås, sannolikt större än SM-veckan. Nämligen O-ringen som skall ha sina tävlingar i och runt Borås med tävlingar 20 - 25 juli .

Det skall bli intressant. Det är 29 år sedan O-ringen hölls i Borås förra gången. Nu intresserar mig inte orienteringstävlingarna särskilt mycket men väl logistiken bakom att transportera omkring 20 0000 tävlande mellan centralorten och tävlingsorten. 1986 behövdes 60 bussar för detta. Det lär väl bli fler nu eftersom det är fler tävlande.