tag:blogger.com,1999:blog-6686437185883961735.post6679745025271930512..comments2023-03-07T20:43:47.763+01:00Comments on Staffans tankar om lite av varje: Skånetrafiken hotar Olssons Busstrafik i VittskövleStaffan Sävenfjordhttp://www.blogger.com/profile/07252933592768799948noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-6686437185883961735.post-4506342738956672852010-08-20T18:03:49.033+02:002010-08-20T18:03:49.033+02:00Hej Joakim! Long time - no see!
Jag ber om ursäkt...Hej Joakim! Long time - no see! <br />Jag ber om ursäkt för att jag glömde Buss-Persson. Ni är ju till och med ett år äldre än Olssons i sammanhanget även om ni inte kört samma linje alla de 88 åren och liksom de ett trevligt och välskött bussföretag i Skåne, som i många år kört linjetrafik med den äran. <br /><br />Att man blir utslagen av bussbolag som är duktigare (läs: billigare) i en upphandling får man väl stå ut med men att inte ens få vara med och kämpa. Särskilt konstigt är det ju eftersom det är de stora företagen som ställer till besvär för länsbolagen: Arriva i Malmö, Arriva i Jönköping och Veolia i Umeå t ex som alla har sagt upp sina avtal i förtid. Mindre bussbolag må ha upphört och/eller sålts men de har då dessförinnan sett till att linjetrafiken räddas. <br /><br />Mer om detta kommer i nästa nummer av Bussbranschen, som skall komma ut på måndag.Staffan Sävenfjordhttps://www.blogger.com/profile/07252933592768799948noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6686437185883961735.post-63362141270769045042010-08-20T17:19:32.233+02:002010-08-20T17:19:32.233+02:00Det är knappt man tror att det är sant. Har man sk...Det är knappt man tror att det är sant. Har man skött sin trafik genom åren som Olssons Buss och Buss Persson bevisligen gjort så måste dessa vara direktkvalificerade för en fortsättning enlig min uppfattning. I det långa loppet så förlorar Skånetrafiken på att slå undan benen på aktörer som hade haft chans att "växa" sig större och därmed bidraga till en långsiktig kvalitetshöjning av kollektivtrafiken.<br />Kanske en signal till de som bestämmer om hur Skånetrafiken skall verka i framtiden. Just nu är kollektivtrafiken i Skåne ingen större hit.<br />Kenneth Svensson<br />f.d. ordförande <br />Skånes BussbranschföreningKenneth Svenssonhttps://www.blogger.com/profile/06287488274603629533noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6686437185883961735.post-14842247236365924982010-08-20T15:13:01.041+02:002010-08-20T15:13:01.041+02:00Buss Persson i Hammenhög har hamnat i samma situat...Buss Persson i Hammenhög har hamnat i samma situation.<br />Vi har kört linjetrafik på Österlen sedan min farfar startade 1922, vi har sedan 2003 bara haft kvar ett kontrakt på en buss, Snurringen" i Simrishamn. Nu i upphandlingen 2010 för trafikstart 2011 är den trafiken smammanslagen i ett stort paket, vilket innebär att vi inte får vara med och försvara vår befintliga trafik. Vår era som linjetrafikutövare i 88 år kommer därmed att avlutas på grund av dessa regler.<br /><br />Mvh Joakim Kjellson VDJoakim Kjellsonhttp://www.busspersson.comnoreply@blogger.com