måndag 29 augusti 2011

Västtrafik - eller DSBFirst - försökte lura mig

Jag är en förhållandevis välbärgad man. Så att Västtrafik försöker lura mig på 14,59 kronor gör mig inte så mycket rent ekonomiskt. Men det gör mig förbannad. I synnerhet när det går till så här. Nämligen att jag gick på tåget i Borås klockan 13.24 och stämplade in mitt kort med kontoladdning och tryckte på plus precis enligt instruktionsboken. Tåget avgår 13.33 och lite senare kommer två tågvärdar - eller om de är kontrollanter - och läser av mitt kort i en läsare. Jag får veta att jag inte stämplat in det riktigt. Det har jag dock gjort vilket tågvärden tydligt visar att hon inte tror på och sliter till sig kortet för att gå ut i vestibulen och stämpla in det.

Nu är det ju så smart att man på nätet i efterhand kan kolla de transaktioner som gjorts på kortet och när jag nu kollar detta så visar det sig att jag stämplats in från Herrljunga station. Inte Borås Central. Det var naturligtvis det som såg konstigt ut hos tågvärden men hon hade inte kompetens nog att avgöra vad som var fel. Annat än att det säkert var kunden som gjort fel. När jag kollar på nätet visar det sig att jag gjort helt rätt och till och med kom ihåg att checka ut kortet vid Göteborg C.

Personalen hade helt enkelt ställt in biljettavläsaren fel. Jag ringde därför upp Västtrafiks kundservice rätt irriterad och efter ett par minuters väntan i telefonkön ("Tack för att du väntar - du har plats nummer ett i kön" upprepas var femtonde sekund) fick jag tala med en tjej som snabbt förstod vad jag menade och lät lika upprörd som jag. Det är psykologi det. Min upprördhet rann av mig och efter ett konstruktivt samtal fick jag i alla fall tillbaka mina pengar plus lite extra för telefonsamtalet i form av en värdecheck.

Felet ligger antagligen mer hos DSBFirst än Västtrafik men skall folk få förtroende för biljettsystemet så måste detta fungera. Det är inte alla som har tid att gå genom sin resehistorik på nätet - och det skall inte behövas heller.




Inga kommentarer: