fredag 8 januari 2010

Infrusen

Så har vi då fått den värsta vintern på 23 år. Ja, man får gå tillbaka till 1987 när det var sådan kyla över hela landet senast, åtminstone så länge som nu. Inte ser det ut att bli bättre heller. Det lär bli lika kallt nästa vecka. Jag längtar till Färöarna, där vår lokalguide berättade att det nästan aldrig är kallare än 5 minusgrader eller varmare än 23 plusgrader. Det är ett klimat som skulle passa mig. Med tumvantarna på sitter jag alltså här i mörkret och skriver detta inlägg. Fan skall ha råd att ha ljuset tänd när strömmen kostar 10 kronor kilowattimmen. Eller ha på ett extra värmeelement.

Det är konstigt det här med vintern. Folk anklagar snörörjningen och andra viktiga samhällsfunktioner för att glömma bort vintern varje år. Själva har de glömt bort att vi de senaste tio åren har haft milda vintrar då det inte varit några större sådana problem. Så det kanske inte är så konstigt att inte allt är förberett för dessa temperaturer. Ärligt talat tycker jag att folk är alldeles för bortskämda. Det är ju bara att inse att allt inte kan fungera som normalt när det är så här kallt och att man inte skall ge sig ut i foppatofflor, t-shirt och shorts.

Tågtrafiken har haft problem med kylan. Även "mina" tåg som drabbats av fordonsfel. Tågen har inte velat starta i kylan. Dock: jag var med 1987 och då var det betydligt värre. Så det har trots allt blivit bättre med åren om än inte bra. Vintern 1987 bodde jag i Haninge och fick känna av den bistra Södertörns-vintern. SJ hade jätteproblem med frusna växlar samt lok och vagnar som inte villa vara med i den bistra kölden. Till sist fick de tåg som gick gå med de vagnar som råkade finnas tillgängliga. Ett norskt tåg, visserligen lite på villovägar i Gävle, men precis som Totte Wallin skrev om Enköpingståge': ibland så går de'

Till nästa år tog SJ lärdom. Man ställde in cirka 150 tåg efter trettondagen till mitten av februari. Detta var klart annonserat så det borde inte kommit som någon överraskning för resenärerna. Men det var illa nog att de inte kunde åka till eller från jobbet med det vanliga tåget. För att i viss mån lindra effekterna sattes bussar in på vissa delsträckor. Jag hade fått i uppdrag att övervaka bussarna första dagen de gick. Klockan var 6.00 på morgonen och det var 8 plusgrader ute. Ilskna resenärer kom och frågade varför tåget inte gick:
- Det är vinter, försökte jag, medan jag svettades i mina alltför varma kläder.
- Pyttsan, det är ju 8 plusgrader.
- Jo, men det skulle ha varit vinter, försökte jag igen.
Nåväl, lagt kort ligger och tågen var inställda. Men allteftersom satte man in tåg när klagomålen kom. Så småningom visade sig besparingen i lok och vagnar ha vänts till att det gick åt fler lok och vagnar än tidigare. Väsentligt sämre utnyttjade visserligen men ändå. Å andra sidan var tillgången på lok och vagnar bättre än någonsin tidigare.

Nu är i alla fall helgerna slut. Den här gången verkar helgplaneringen fö Tågkompaniet ha fungerat. Det vill säga att tidtabellerna och personalens turlistor har haft samma uppfattning om vad som skall gå och vad som inte skall gå. Det har varit lite problem att hitta helguppställning i Göteborg för de tåg som stått över länge då vissa tåg planerat varit inställda i helgerna. Men det har ordnat sig, som vanligt tack vare två trevliga tjejer på Banverket i Göteborg. Snart skall ju Banverket börja ta ut parkeringsavgifter för uppställda tåg så då kanske det blir bättre om bara de norska oljemiljonerna räcker.

Som gammal helgplanerare var min mardröm alltid att man skulle glömma någon helg. Bland annat nattrafiken som är mellan vissa dagar då det normalt inte är någon nattrafik. T ex mellan juldagen och annandag jul. Vad har förresten hänt med juldagen? När jag var ung var det årets tråkigaste dag näst långfredagen. Numera lär det vara årets största nöjesdag. Dock finns det en planerarkollega hos Nobina i Gävle som fått sin mardröm förverkligad. Så här kan det gå när haspen inte är på http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1702860 Jag lider med både honom och med de drabbade resenärerna.

Det är väl konstigt att media har missat de två största nyheterna på sistone. Först att klimatkonferensen i Köpenhamn gav ett fantastiskt resultat. Man har inte bara stoppat temperaturhöjningen på 2 grader, man har sänkt temparaturen med ytterligare 6-8 minusgrader. Det andra är att någon på KTH tycks ha hittat ett enormt oljeförråd som skall räcka "i minst fyra miljoner år". http://www.nyhetskanalen.se/1.1423503/2010/01/03/oljan_kommer_att_racka_i_miljoner_ar Det låter ju betryggande nu när vi skall börja skicka upp oljan i rök från några oljekraftverk så att jag slipper skriva inläggen i mörker. Men de kanske inte blir bättre för det.

Inga kommentarer: