måndag 22 februari 2010

Snörekord!!





Så hände det som jag hävdat hela tiden men som mina vänner bara skakat på huvudet åt. De har sagt att det är en helt vanlig vinter, kanske bara lite mer snö. Jag säger att detta är den värsta vintern under hela mitt snart 66 -åriga liv. Och minsann fick jag nästan rätt i dag. Mitt livs gamla snörekord är från när jag var ett år gammal: 1945 och snön var då 70 cm. Jag själv var kortare. I dag sade de på Radio Sjuhärad att det rekordet var slaget och att snödjupet i Borås nu är 80 cm. Några bilder här ovan visar hur det ser ut. Bilderna är tagna i går och sedan dess har det kommit mer snö. Men bara någon centimeter. Men lär bli mer redan i morgon och sedan i slutet av veckan. Kanske vi når över en meter?

Tågtrafiken har haft problem. För att uttrycka det milt. I dag har förutom något tåg på morgonen alla tåg varit inställda mellan Stockholm och Göteborg och åter. Ett godståg har nämligen spårat ur i Hallsberg på allra värsta stället så att det hindrar trafiken på fyra linjer. Många andra tåg har också ställts in. Och folk rasar på SJ - och de som fattat att Banverket bildades för snart 23 år sedan (lika långt tillbaka som den senaste svåra vintern för övrigt) har rasat på Banverket. Framför allt är de arga på att de inte får någon information. Ingen tänker på att det är helt omöjligt att informera när man inte själv vet. Ingen vet hur lång tid det kommer att ta att röja femtio växlar i Hallsberg. Och framför allt inte hur lång tid det tar innan de snöar igen på nytt. Men det är klart att när SJ hänvisar till sin hemsida för information och den ligger nere en stor del av söndagen eller att ringa Kundtjänst och det bara tutar upptaget för att telefonlinjerna inte räcker till så kan man ju förstå ilskan. Inte hjälper det då att förklara att belastningen är cirka sex gånger så hög som en vanlig dag och att det varit svårt att förutse en sådan belastning.

Det finns dock hjältar även i detta kaos. Såväl bland personal som resenärer. Kolla t ex vad min vän med årskortet gjorde i dag: http://arskortguldsj.wordpress.com/ Inte dåligt av en resenär att hoppa in och ta hand om bistron. Så blev han också föreslagen till ny SJ-chef i Svenska Järnvägsklubbens debattforum Postvagnen. Själv påpekade jag stillsamt att jag serverat på tåg i sju år och blev då genast föreslagen till ny styrelseordförande. Tack, men nej tack! Visst: det måste vara ett kul jobb och man kan inte gärna göra det sämre än företrädaren. Fast nu vet vi ju i alla fall hur vi får tyst på Adelsohn. En svår vinter som stoppar tågen är tydligen tillräckligt för att stoppa glappkäften på honom.

På "min lilla linje" Göteborg-Oslo har inga tåg gått sedan i fredags eftermiddag. Då spårade ett godståg ur i Skälebol. Nu skulle det varit klart för 20 minuter sedan och det var det också. Men inga tåg kan gå för det. För nu har ett snöröjningsfordon kört sönder och måste bärgas. Inte det lättaste att få igång det om det sitter fast i en gigantisk snödriva.

I morgon har jag träff med en dam. Det kommer att kosta mig en del men det är det värt. Hon är nämligen både trevlig och snygg. Ojdå, det kanske är bäst att tala om att det är min frisör jag skall träffa. Och jag kommer att gå därifrån ett halvt kilo lättare. Det kommer att ligga på golvet.

Nu är det bara fyra månader och tre dagar kvar till midsommar!

Inga kommentarer: