lördag 15 oktober 2011

Ingen dum idé för bussarna i Västerås

Västerås funderar på att höja priset rejält för dem som betalar med kort på bussen.
Busstidningen om detta

Det är tydligen som i Borås. Ett enda köp med kort kan ta ett par minuter. Om det normalt tar fyra minuter från där jag bor till centrum så blir det rätt kännbart om det kommer ett par sådana passagerare.

Men förslaget gillas inte av chefredaktör Ulo Maasing. Kolla rubrikvalet men också på hans Twitter. Så här skriver han där: "Precis som SL vill VL jaga bort spontankunderna genom orimliga priser på enkelbiljetter. Varför inte bara nobba andra än stamkunder?"

Dumt skrivet, Maasing. Jag har alltid hävdat att en journalist mycket väl kan skriva om bussar även om han själv aldrig har kört buss (jag talar ju i egen sak). Men jag har aldrig hävdat att en journalist kan skriva om bussar om han aldrig själv åker buss. Gör Maasing det?

Jo, kanske i Stockholm där man överhuvudtaget inte kan köpa biljett på bussen. Men knappast i de städer där man kan stressa bussföraren och medpassagerarna genom att betala med bankkort på bussen  eftersom det är så besvärligt att gå till Pressbyrån och man inte tjänar ett öre på det. I vissa städer - som Borås - stressar man också bilförarna som fastnar bakom bussen vid hållplatserna. Här har man nämligen kommit på den smarta idén att ta bort hållplatsfickorna och stoppa upp all bakomvarande trafik vid ett hållplatsstopp. En dag kommer det väl ett utryckningsfordon. "Men så långt tänkte vi visst inte".

Jag gillar inte prishöjningar, men sådana som man lätt kan undvika har jag lättare för att fördra. Det är väl därför jag normalt inte handlar min mjölk hos kvartershandlaren, som ser allt magrare ut för varje gång jag besöker honom för att jag glömt köpa något på Coop Forum.

Detta är Borås och inte Västerås. Men det är samma problem med passagerare som skall köpa biljett med bankkort ombord på bussen. Och finns det då ingen möjlighet att köra förbi bussen så drabbar det även bakomvarande bilister. (Bilden blir större om du klickar på den.)






2 kommentarer:

SJ Guide sa...

Det beror ju på vilken utrustning som används. Tyvärr (men antagligen bankernas krav) finns på de ställen en vanlig kortläsare med chip och det krävs kod. Sen ska en kontroll ske och kvitto ska skrivas ut. På flygbussarna är det bara att säga till föraren vad man ska ha för biljett och dra kort så kommer det ut en biljett. Det hela tar max 15 sekunder.

Staffan Sävenfjord sa...

Som jag förstått det godkänner bankerna gamla kortavläsare som redan finns ett tag till men för nytillkomna system (från 2009?) krävs en bättre kontroll för att banken skall stå för eventuella felaktigheter. Det är det som tar uppemot en minut. Till detta kommer förstås tiden för att fippla med kort och PIN-kod.