lördag 7 april 2012

Hemsideskrångel

Varje dag brukar jag lägga ut sex av mina 20 år gamla bussbilder på Svenska Omnibusföreningens forum Bussnack. Det har varit uppskattat. Bilderna har jag laddat upp på en enkel hemsida, som jag haft i flera år hos en firma i södra Sverige. 

Men i onsdags visade det sig att alla bilderna var försvunna. Det rörde sig om minst 10 000 bilder som var försvunna från nätet. Visst har jag alla kvar på mina hårddiskar så de var inte förlorade för evigheters evigheter men det skulle ju vara årslångt jobb att få ut dem på nätet igen. När jag loggade in på min hemsida visade det sig att den var överflyttad till något som hette Namecheap och där kunde man läsa att den inte fanns aktiv längre. Jag försökte kontakta firman via deras hemsida och fann att firman skulle läggas ned vid årsskiftet och att de beklagade att alla tydligen inte fått meddelande om detta. Det angavs dock inte vilket årsskifte: 2011-2012 eller 2012-2013. Jag har inte kollat så ofta där så det kan mycket väl vara det förstnämnda.

Ett mejl till  firmans support kom i retur som obeställbart. Det visade sig dock att ägaren, som drev firman från sin bostad, fanns i telefonkatalogen (på Eniro menar jag förstås numera) så jag ringde upp honom men inget svar (förutom en gång då hans sambo svarade). Men så sent i torsdags kväll dök alla bilderna upp igen så på något vidunderligt sätt fixade det sig. Fråga mig inte hur.

Dock var ju detta anledning till att skaffa sig en ny webbleverantör och jag kontaktade därför en av Sveriges största, Surftown. Det gick snabbt att få en ny hemsida och de koder jag behövde för att kunna administrera den. Jag började genast med att lägga in några bilder, men när jag skulle öppna sidan för att se dem visade det sig att sidan inte syntes. Det var bara ett meddelande att den kommer att synas när DNS-servern uppdaterats vilket kunde ta upp till två dagar.

De två dagarna gick - nästan - och jag skickade mejl till supporten och fick veta att sidan visst var aktiverad och så var det lite fikonspråk om hur jag skulle aktivera den men jag fick inga svar som jag begrep. Dock gjorde jag på ett lite annat sätt och till sist fick jag i gång den igen. Då hade supporten tröttnat och rekommenderade mig att gå en kurs i hemsidesbyggeri. Det var väl i och för sig en befogad rekommendation och jag fick en ursäkt för det sedan. Men att det skall vara så svårt? Förvisso, jag är ingen expert på dataprogrammering eller att administrera hemsidor men har nog ändå lite större vana än de flesta.

I går visade det sig att en kompis helt på eget initiativ hade tagit en backup på min gamla hemsida så nu är den i alla fall inte helt borta. Bilderna finns räddade på nätet. Det är sådant man har mer begåvade vänner till.

Nåväl, nu finns det i alla fall något som påminner om en hemsida på http://savenfjord.se/. Hoppas bara att det kommer att fungera.




Inga kommentarer: