I dagarna tre är det Persontrafikmässa på Svenska Mässan i Göteborg. Där träffas folk som jobbar med kollektivtrafik i allmänhet och bussar i synnerhet. Egentligen är det en fackmässa men det är inte särskilt svårt att komma över en entrébiljett för den som är intresserad. Det är bara att leta sig fram här.
Jag var där i går, som var första dagen. Visst jobbar jag med persontrafik fortfarande på tågsidan, men det är nu drygt tre år sedan jag gjorde det mer ingående genom att vara flitig skribent i tidningen Bussbranschen. Efter så lång tid trodde jag att de flesta glömt bort mig men det visade sig att så inte var fallet. Det konstiga var bara att det nästan inte var någon som märkt att jag inte skrivit något på så lång tid.
Annars är det som alltid på sådana här mässor att mycket tid går åt till att hälsa på folk som man känner. Det är till och med många som man inte träffat förut men ändå känner. Det kan man tacka sociala media för. Men visst är det trevligt att få ett ansikte till dem som man debatterat med på nätet.
För övrigt är det som gäller att man skall ha bekväma skor och att man skall kunna tigga till sig något att äta och/eller dricka utan att verka alltför sniken. Jag brukar inte ha så många goda tankar om Jernhusen men de skall ha all credits för att de stod och aktivt lockade in folk att dricka kaffe. I deras kaffebar fanns två baristor och sådant gör mig nervös. Jag vill nämligen ha vanligt svenskt kaffe, svart och gärna med lite smak av att ha stått på värmeplatta i någon timme. Det hade de förstås inte utan det fick bli en dubbel espresso. Det var gott det också, men hur mycket innehåller en enkel espresso när en dubbel var så liten. En centiliter?
Lunchen bjöd Rex Knorr på. Han säljer bussar med karosser från Beulas i Spanien. Således bjöds på tapas och en mycket god spansk öl. Beulas tillverkas för övrigt i en liten by i norra Spanien. Trots att byn bara har cirka 6 500 invånare finns inte mindre än fyra bussfabriker där. Det är lika många som i hela Skandinavien.
Ett nytt företag som försöker sätta fart på limousinekörningar i Sverige genom att värva ett antal franchisetagare var aktiva på mässan och redan utanför visade de upp ett varuprov.
Så här fint kan man alltså åka hem till Borås från Göteborg för ett par tusenlappar. Då kan man vara upp till åtta personer i bilen. Observera barskåpet.
Men Persontrafik är alltså i första hand en bussmässa, även om det inte är tänkt att vara så. Mest är det tillverkarna och deras återförsäljare som är aktiva. Förutom bussar är det tillbehör. De som tillverkar fordon för spårtrafik är där men det verkar närmast vara för att plikten kräver det. Likaså gäller det SJ, som dock skall ha heder av att det var det enda järnvägsföretaget som överhuvudtaget var på plats. Av de företag som kör buss kunde jag bara hitta norskägda Nettbuss, som slog på stort med en egen monter där man bland annat kunde tävla i att köra modellbussar på en bana.
Så bilderna från mässan kommer i stort sett att visa bussar. Häng med om ni är intresserade, annars tack för visat intresse så här långt.
Utanför mässan och bredvid julgranen stod en Mercedes-buss som skall gå som expressbuss mellan Stockholm och Härjedalen.
Svenska EA-Bussar visade en buss på Iveco-chassi med kaross från sloveniska AS Domzale. Den skall till Förenade Buss i Värmland.
Coman i Bengtsfors har gjort en påbyggnad på Fiat. Bussen skall till Östergötland och skyltens "Tyvärr" gäller inte själva bussen utan är en skyltning "Tyvärr ej i tjänst". Det gamla hederliga "Ej i trafik" duger tydligen inte längre.
Det är inte bara smått som gäller för Östergötland.Belgiska van Hool har byggt denna dubbeldäckade regionbuss på ett Scania-chassi. Dubbeldäckare blir allt vanligare i svensk regionaltrafik. Finns också på linjerna Borås-Göteborg och Stockholm-Norrtälje samt en del linjer i Uppland.
van Hool visade också en buss som kör på hydrogen och skall till Ruter i Oslo.
Norska Vest i Stryn lade ner sin busstillverkning för ett par år sedan men några anställda tog över och driver verksamheten vidare under det följdriktiga namnet Vidre. Vest ägnar sig åt att sälja Irisbus i Skandinavien och detta nya märke för svenska marknad kommer allt mer. Först en Arway.
En Aptineo på Iveco-chassi. Ett drygt tjog sådana skall från nästa år börja gå i trafik runt Kungälv.
En läcker motivlackad Irisbus Crossway kunde man också stifta bekantskap med.
Engelska bussar har inte sålts så många i Sverige om man undantar 250 Leyland som såldes till Stockholm inför högertrafiken 1967. Men nu har den engelska tillverkaren Optare tagit sig in på den svenska marknaden genom sina midibusar med lågt golv.
Klicka på en bild och ett bildspel startas. Därifrån kan du göra bilden större genom att högerklicka på den och "Visa bild".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar