tisdag 13 maj 2014

Tunga Rallyt Väst 2014: Vid målet

Tidigare referat från Tunga Rallyt Väst finns här:

Om lastbilarna

Om bussarna

Vid målområdet utanför Volvos museum, som passade på att fira museets dag, hade en del såväl nytt som gammalt ställts ut.

Det här hänt en del när det gäller utvecklingen av polisbilar utöver lackeringen. Till vänster en Volvo XC70 av årets modell och till höger en Volvo Amazon från 1970. Den senare lackeringen kallas ibland "Svarta Maja" men det är inte helt korrekt. Det namnet tillkom på den tiden polisbilarna brukade vara helsvarta.

Amazonen får mig av någon anledning att tänka på Svenne Rubins, som jag själv såg framträda i Kalmar 1993 vid Svenska Lokaltrafikföreningens kongress just när de var som mest populära med sin låt "Långa bollar på Bengt".

Vidare visades en brandbil med en ordentlig skylift. Må denna räcker för att släcka en brand vid det nya 20 våningar höga huset Nejlikan i Borås.

En Volvo lastbil från 1928. Alltså byggd två år efter det Volvo bildades. Fast det var mycket när att bilarna kom att heta Larson i stället efter den ena av grundarna: Gustaf Larson. Den andre var Assar Gabrielsson.

Ordnar hur det varit att åka omkring i en Larson. Fast kan man åka i en Ford, en Peugeot eller en Chevrolet så... (alla dessa har namn efter grundaren).

 En Volvo PV Special från 1933. PV står helt enkelt för "personvagn". Bilen blev avregistrerad men registrerades igen 1978 och har haft samma ägare sedan dess, en privatperson i Kållered. Han är tre år yngre än bilen, så jag antar att den vanligaste frågan han får är om han har haft bilen sedan den var ny.

 
Till sist två helt nya lastbilar. Motorstarka saker. Överst en Volvo FH4 på 550 hästkrafter och ett rejäl trailer. Underst en Volvo FH16 på 750 (!!) hästkrafter. Skulle varit kul att se denna accelerera i detta skick utan trailer.


Därmed avslutas rapporteringen från årets Tunga Rallyt Väst, det tjugoförsta i ordningen. Nästa år får vi hoppas att de också tillåter bussar som är inredda som husbussar men med bevarad exteriör. Många gamla busspärlor får med nuvarande regler inte vara med. Som denna, en gång tillhörig TGOJ och sedan Länsbussarna i Örebro.

Eller den här. 


Vill du ha större bilder så klicka på dem med mushjulet.

Inga kommentarer: