Det gick bra. Tyskarna gillade min körning och uppmuntrade mig genom att tuta med sina signalhorn och vinkade åt mig när de körde förbi. Men varför vinkade de med knuten näve? Så jag kom fram till Messe Nord och hade svårt att hitta parkeringsplats. Alla var nämligen reserverade för Kraftwagen. Och jag trodde att Kraftwagen betydde lastbilar men det betyder ju personbilar. När jag kom underfund med detta fanns det hur gott om p-platser som helst.
Så såg jag en skylt där det stod "Bergen-Belsen Denkmal". Jag följde denna och kom på idylliska tyska landsvägar, som har för vana att gå mitt genom städerna. Jag kom fram till platsen där det gamla koncentrationslägret en gång låg, men det revs i andra världskrigets slutskede och i stället finns där en minnesbyggnad i dag.
Så kom jag till Hannover och Messe Nord. Det gällde att leta upp Press Center för att jag skulle få min ackreditering. Det var inte så lätt att hitta så jag var inne på några ställen utmed vägen och frågade var det fanns. Sedan visade det sig att det var ett jättestort hus på mässområdet som var presscentrum. Nåväl, jag berättade där vem jag var och fick utan problem mina handlingar så att jag kunde röra mig fritt på området.
Det var nu 4-5 timmar kvar innan utställningen stängde för dagen och jag bestämde mig för att ägna den åt alla veteranfordon som visades i samband med utställningen. Så fick nästa dag ägnas åt de nya bussarna, varav många var sådana som presenterades för första gången.
Sen eftermiddag ställde jag kosan mot hotellet. Jag hade fått en bra karta trodde jag och jag tillhör dem som menar att GPS inte behövs om man bara kan läsa en karta. Nåväl, att läsa kartan och köra bil samtidigt i tysk storstadstrafik fungerade inte särskilt bra och även om jag var väldigt nära hotellet så hittade jag inte hur man kör det utan att köra mot enkelriktat och göra en u-sväng över sex filer och två spårvagnsspår.
Så jag bestämde mig för att åka till Hauptbahnhof, dit det var väl skyltat, och parkera bilen på deras långtidsparkering. Samt ta taxi därifrån till hotellet. Det fungerade bra frånsett att parkeringen kostade så mycket att jag övervägde att i stället bara ställa ifrån mig bilen vid närmaste container och köpa en ny till hemresan. Det hade inte blivit så mycket dyrare...
Äntligen kom jag fram till Hotell Ibis och fick mitt rum. Ibis skall jag vara en lågpriskedja och om jag nu minns rätt kostade rummet 180 euro per natt. Så jag undrar vad det skulle kostat på en normalpriskedja. Men det var ett bra rum och trevligt bemötande. Och inte jag själv som betalade.
Reklambild.
Nästa dag tog jag spårvagnen till mässan. Hannover har ett mycket väl fungerande spårvägsnät som i centrum går i tunnel.
Men låt oss backa till första dagen och veteranbilarna så kommer det nya så småningom. Och jag börjar med några gamla lastbilar.
Büssing med släp:
Krupp med släp:
Krupp Mustang:
Krupp K 701 1962:
Krupp SF 1080 1968:
Krupp CF 380 1968:
Henschel:
Henschel HS 140 1955: |
Henschel HS 16:
Hanomag Henschel M 661:
Henschel:
Det var allt för den här gången. Men det kommer mera. Mycket mera.
Du känner väl till knepet: klicka på bilden med mushjulet och den blir större!
1 kommentar:
Hej Staffan
Kul med bilder på gamla lastbilar. På några av fronterna ser man en skridskoåkande tjej. Liknande satt på massor av lastbilar på 50- 0ch 60-talen. Var det reklam eller bara prydnad. Ett RR-komplex?
Hälsningar
Leo
Skicka en kommentar