Först blir det dock inte någon lastbil utan en Borgward minibuss.
Här i Sverige är Borgward mest känt för sina personbilar men de tillverkade lastbilar också. Här en B4500 från 1958. Ett rejält ekipage.
Även några Volvo har letat sig till Tyskland. T ex denna N88 byggd som bärgningsbil och tillhörig grosshandlaren Josef Dewender i Bochum.
Volvo F88 som kylbil hos Dewender.
Naturligtvis fanns vår andra svenska lastbilsstolthet, Scania, också med. Scania LB140 tankbil från 1976.
En Scania 111 med en rejäl tank.
Östtyska IFA tillverkade inte bara DKW-kopior utan också lastbilar som denna IFA H6 från 1958.
Büssing känner vi i Sverige nog mest som busstillverkare. Bland annat i Stockholm fanns många sedan på 1960- och 1970-talet. Men de gjorde också lastbilar. I dag har Büssing gått upp i MAN.
DAF är en holländsk lastbilstillverkare som finns kvar men nu ingår i amerikanska Paccarkoncernen. Förut tillverkade DAF bussar också. Samt personbilar i samarbete med Volvo. Vem minns inte "Rembrandt", bilen som gick lika fort framåt som bakåt. Varför den fick heta Rembrandt är lite oklart. En del hävdar att det är beroende på de remmar som ersatte den konventionella växellådan, andra att det var för att Volvo gjort en tavla när de byggde denna.
Klämmer i med en Büssing lastbil till. Känns igen på lejonet på kylaremblemet.
Ännu en Büssing, denna gång ett rejält ekipage för långväga transporter. Undrar hur dessa var att köra uppför Kassel-backarna.
För större bild så klicka på mushjulet.
Fortsättning följer...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar