onsdag 14 juli 2010

Aftonbladet har skitit i det blå skåpet

Min blogg läses på de mest oväntade håll. I dag ringde en trevlig tjej från Sveriges Radio och jag trodde att hon ville ha mina synpunkter på Aftonbladets roll i Littorin-affären. Tyvärr var det inte så utan det var ett par frågor med anledning av debaclet med ett X2000 som blev stående strax söder om Stockholm i sex timmar och där resenärerna hölls instängda i 40- till 50-gradig värme. När sedan de väl fick stiga på ett utbyteståg gick även detta sönder - i Herrljunga. De blev nästan 9,5 timmar sena till Göteborg. Fast media lyckades få det till 13 timmar. Det var den tid de tillbringade på olika tåg men så fort går inte SJ:s tåg ens när de någon gång fungerar att restiden Stockholm-Göteborg är 0 minuter.

Frågorna var så lätta att jag kunde svara på dem och det hade nog i princip vilken X2000-resenär som helst kunnat. Annars hade jag inte svarat - jag har inte jobbat på SJ på över sex år och har alltså inget med det här att göra. Kommenterat det har jag gjort på Svenska Järnvägsklubbens hemsida Postvagnen. Det får räcka. Jag säger som gubben sa när käringen på grund av sjukdom inte kunde gå i kyrkan utan skickade honom i stället. När han kom hem frågade hon:
- Vad sa prästen?
- Han pratade om synden.
- Vad sa han om den då?
- Han var emot den.

I dag nådde Aftonbladet nya höjder. Först löpsedeln: "Littorin talar ut". Det var nära att jag kastade bort tio kronor på att köpa en tidning men jag tänkte att jag lika väl kan läsa det på webben när jag kommer hem. Och mina misstankar bekräftades: Littorin har inte talat ut med Aftonbladet utan med Dagens Nyheter. Den intervjun läste jag på webben i morse. Han förnekade att han köpt sex.

Expressen fick också till det. På löpet stod "Littorin vet inte om han träffat prostituerade kvinnan". Och så med liten stil: "men jag vet att jag inte begått något brott". Nä, vi är nog drygt 4 miljoner män i Sverige som inte vet om vi träffat den kvinnan någonstans. Eftersom ingen har sagt vad hon heter eller visat bild på henne är det inte lätt att veta.

Aftonbladet pressades i dag i inledningen till Dagens eko 16.45 på varför de publicerat uppgifterna om Littorins påstådda brott. Bara en sådan sak: när granskade ett media ett annat media på topplats senast? Lena Mellin, som jag skrev om för någon vecka sedan, är nu under semestertiderna inte bara krönikör, hon är ansvarig utgivare också. Eller i vart fall utgivare. Hur ansvarig hon är kan diskuteras. På ekots fråga varför de publicerat anklagelserna på så lösa grunder när Littorin förnekat svarade hon som ett litet trotsigt barn och med en röst som för mig att ångra alla elaka saker jag sagt och skrivit om Annette Kullenbergs röst: "Han har inte personligen förnekat det till oss." Nej, att han sagt det till Reinfeldt, att såväl hans som Reinfeldts pressekreterare förnekar det och att han genom sin advokat också förnekat det räknas tydligen inte för Aftonbladet.

Som ekots reporter konstaterade: det kan finnas fler förlorare än Littorin och regeringen i den här affären, det kan också vara budbäraren. Varmed tydligt av sammanhanget framgick att han avsåg Aftonbladet.

Oavsett om nu Littorin köpt sex eller inte, lägg ned nu Aftonbladet. Littorin är inte längre någon offentlig person och det brott han påstås ha pågått preskriberades efter två år.

2 kommentarer:

Ragnar sa...

Resenärsforum har skrivit brev till SJ om händelsen. Se www.resenarsforum.se

Staffan Sävenfjord sa...

Resenärsforum har alltså skrivit ett brev om X2000-debaclet söder om Stockholm i tisdags. Inte om Littorinaffären. :-

Som gammal störningsbekämpare vid SJ funderade jag i går hur jag agerade vid sådana här situationer även om jag aldrig någonsin varit med om något så här överjävligt. Men det är väldigt lätt att fokusera på det tekniska och glömma resenärerna. Så idén med att avdela en person som fokuserar på kunderna är alldeles utmärkt och precis vad jag också kom fram till skulle behövas. Vederbörande kommer säkert att ses som en varböld av kollegorna som skall försöka hålla i gång trafiken men det är viktigt att inte glömma kunderna. Och har man fullt upp med trasigt tåg, ersättningsbussar, ersättningsfordon, brutna anslutningar och vad det nu kan vara hinner man inte tänka på dem som åker med tåget.