tisdag 18 januari 2011

Borås Lokaltrafik har tagit rättelse

Jag skrev häromdagen om busstrafiken i Borås efter tidtabellsskiftet och att det fanns vissa linjer där det inte alls fungerade. När jag var nere på stan i dag var det en bussförare som kom fram till mig och tackade.
- För nu har vi fått en buss till på 4-an.

Jag vet ju inte vad min blogg har haft för betydelse för detta. Antagligen ingen alls. Men det är ju i alla fall kul när det händer saker åt rätt håll. Man har insett att det inte håller att låta en buss vända efter 15 minuter när det tar minst 17 minuter att köra sträckan. Efter några timmar måste man ställa in ett varv för att få det att gå ihop. Så nu är det två bussar men då kanske inte bussförarna uppskattar över att behöva sitt 25 minuter på Brotorp och vänta på nästa avgång. Dock skall 4-an snart göras om och sannolikt fortsätta till Södra torget från Sjukhuset. Och då blir det mer rimliga reglertider.

Även linje 2 har fått en buss till insatt. Det kunde behövas för när jag åkte från Trandared var bussen jag skull åka med 14 minuter sen till vändningen. Eftersom den tidigare var 2 minuter och nu ökat till 12 minuter så blev ändå min avgång lite sen. Och förseningen växte till sig innan Södra torget. Att ta sig förbi ICA Maxi en eftermiddag är inte det allra snabbaste.

Nu väntar jag bara på att linje 6 skall få en buss till. Liksom linje 1, 5 och 7. Under den timme jag var vid Södra torget i dag var de flesta bussar på dessa linjer sena. Inte mycket men även ett par minuter är irriterande när man står och väntar. Det är inte heller roligt när bussföraren kör som en busstjuv för att försöka köra in tiden - eller i varje fall inte öka förseningen.

Inga kommentarer: