lördag 8 januari 2011

Flitiga snöröjare

Vi har haft mycket snö så här långt den här vintern även om vi är långt från rekord. Men nu tyckte jag att Tone (välkommen åter förresten) sa i går i TV4 att det skulle bli plusgrader och regn i dag. Sedan sa Jannicke Geitskaret detsamma i Rapport så det kanske vore bäst att vi outsourcade hela vädertjänsten till Norge. De har ju redan den bästa vädersajten. http://www.yr.no/ Den är så bra att man inte behöver dra upp persiennerna på morgonen för att se vad det är väder. Man kan sitta vid datorn och se det.

För ett par år sedan träffade jag Ørnulf Fremming i matsalen på Hotel Visnes i Stryn.
http://www.visnes.no/
Vet ni inte vem det är? Obildade svenskar. Tänk om en norrman inte skulle veta vem John Pohlman är. Fremming är alltså Norges motsvarighet. Och han hade koll på vädret. Trots att snövallarna uppe på Strynefjell var fem meter höga och det var den 5 juni lyckades han ordna till det så att vi kunde sitta på uteverandan i bara skjortan vid midnatt med varsin drink i handen. Ja, inte Ørnulf och jag utan min kontakt på Vest Buss och jag. Försommar vid Nordfjord i fagre Stryn. Bättre finns inte. Det finns till och med en vals om det. Ja, jag tror det är vals. Kan ju vara tango också. Så nu vet ni varför inte jag fick vara med i Let's dance på TV4 i år. Heller.
Fagre Stryn av Per Bolstad. Mycket nöje med lyssningen!

Nåväl, jag väcktes i dag vid 04.30-tiden av att det pågick snöröjning utanför. Snöröjningen på det här området har i vinter fungerat fantastiskt bra. Men är det inte lite overkill att börja mitt i natten för att flytta snöhögar? Men det var i alla fall just det som hände. Det fick bli några bilder från balkongen. Och så lite bloggande men nu är han klar så jag kan somna om.







Såg att yr.no varnade för kraftigt regn i kväll. Då blir det riktigt besvärligt, i synnerhet om det fryser på igen.

Inga kommentarer: