måndag 26 september 2011

Tack för det, Jan Forsberg

Jag har inte funnit så många anledningar att tacka SJ:s vd för något men i dag finns det faktiskt en anledning: Forsberg lämnar in

Jag vill inte överdriva den här bloggens betydelse men för ett par dagar sedan rekommenderade jag honom att sluta innan den nye styrelseordföranden tvingade honom. Det verkar dock som om jag var för sent ute med mitt råd för så här säger SJ:s ordförande Jan Sundling:
– Utgångspunkterna för den nya organisationen är att kunna möta framtida behov och utmaningar med ökad effektivitet, sänkta kostnader och en förbättrad kvalitet oavsett väderlek.
Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta men det var nog tur att Sundling slutade där för annars hade han säkert fortsatt:
–  Och det är inget som Forsberg är kapabel att klara av.
Det är i varje fall bland det lamaste jag någonsin läst från en styrelseordförande som kommenterar att en vd slutar frivilligt efter tio års anställning. Om det nu var frivilligt vill säga.

Forsberg säger:
– Den nya organisationen ska vara fullt implementerad senast vid halvårsskiftet 2012 och det känns då för jävligt att tvingas lämna över stafettpinnen till en efterträdare. Jag har ju för helvete pension först från första juli 2013, enligt mitt avtal, så det känns bittert att lämna över så att nya och mer inkompetenta krafter får ta vid.
Nej, det var så han menade men inte så han sade utan:
– Den nya organisationen ska vara fullt implementerad senast vid halvårsskiftet 2012 och det känns då naturligt att lämna över stafettpinnen till en efterträdare. Med anledning av att jag också går i pension första juli 2013, enligt mitt avtal, så känns det också bra att lämna över så att nya krafter får ta vid

I dag skall jag fira med tårta  tror jag. Eller i varje fall en napoleonbakelse.

Ett tåg som Jan Forsberg snart likt den gamla stinsen kan skita i.






Inga kommentarer: