onsdag 16 november 2011

Nordea har gjort rätt för sig

För några veckor sedan skrev jag om att Nordea försökte lura mig på den redan från början alltför snålt tilltagna skatteåterbäringen, något som jag fick tack vare att de några år tidigare övertalat mig att köpa aktier som de sedan tvångsinlöste under 2010. Med förlust förstås så det uppstod alltså underskott i aktieaffär vilket är avdragsgillt.
http://savenfjord.blogspot.com/2011/10/nordea-och-arligheten.html

I går ringde min personliga bankman och berättade att det var vanligt att Skatteverket drog tillbaka sina utbetalningskort innan sista inlösendatum och det var tydligen det som drabbade mig. Om en vanlig bedragare lurar mig på pengar genom att utnyttja banken står banken för detta och det gäller tydligen också om bedragaren heter Skatteverket. Så i dag fick jag besked att de 733 kronorna åter var insatta på mitt konto. Vad jag förstår var det dock nog mest för att jag är förmånskund och alltså har minst 300 000 kronor sparade hos Nordea. En sådan kund är det säkert värt 733 kronor för att få behålla. Jag menar Nordea har ju lite problem just nu så att de har råd att ge sin VD en anständig bostad och en bra pension.

Men jag tackar i alla fall inte minst min personliga bankman för att det ordnade sig. Samtidigt vill jag varna den som får skatteåterbäring på utbetalningskort. Gå och hämta ut pengarna så snart som möjligt och ta ut dem kontant även om det kostar lite grann. Det spar mycket besvär och garanterar i alla fall att du får pengarna i handen.




Inga kommentarer: