tisdag 17 januari 2012

Regalfärjan Vasa?

Alla färjor är fartyg men alla fartyg är inte färjor. När nu kryssningsföretaget Costa Concordia, världens största, gått på grund i Italien så ser och hör man allt oftare i media att den benämns "färjan". Ett sådant språkbruk har nog spridit sig med en yngre generation. För många år sedan hörde jag några unga tjejer kalla Waxholmsbolaget ångfartyg S/S Storskär för färja. En besättningsman hörde det och tillrättavisade dem i allvarliga ordalag. Så allvarliga att tjejerna dädanefter knappast förväxlat en färja med en Waxholmsbåt.
Tänk att en maskin och lite annat och vitmålad plåt
kan bli nåt så bra som en Waxholmsbåt 
skaldar Carl-Anton.

Även när Hurtigrutens Nordlys drabbades av brand i Ålesund skrev många tidningar om "Hurtigrutefärjan". Låt oss kämpa mot denna förslappning i språkbruket. 

För övrigt verkar kryssningsfartygets grundstötning allt konstigare. Världens största kryssningsfartyg  borde väl ha en mästare till kapten som inte leker med sitt fartyg. Det verkar ju som om han gjorde en avstickare i okända farvatten för att visa upp sitt fina fartyg för en kollega som bodde på ön. Dessutom är det väl närmast klarlagt att  han flydde långt innan evakueringen var klar. Det verkar vara ett riktigt stolpskott till kapten alltså. Varför fick han förtroendet att vara ansvarig för över 4 000 personers liv? När det nu finns så många bra kaptener som tar seriöst på sitt ansvarsfulla jobb.

Jag tror att kryssningsföretaget och rederiet får svårt att klara sig ur det här. Däremot tror jag inte att kryssningsindustrin i stort kommer att leda någon större skada.


Hurtigrutefärja? 

När jag tog bilden var Arild Hårvik kapten och ansvarig för oss cirka 600 passagerare. Bilden är tagen när jag och några andra av dem gjorde en bussutflykt. Arild Hårvik blev sjöhjälte år 2004 när han var kapten på Midnatsol och höll på att glida på Bukkatjuane på Stadhavet. Det var dock inte någon vansinnesmanöver som gjorde detta utan ett haveri på båda maskinerna. Midnatsol blev alltså manöverodugligt men Hårvik gjorde vad han kunde bland annat med hjälp av ankaret.  När det var 100 meter från en oundviklig katatstrof kom en maskin i gång och det stannade vid en allvarlig incident. Då hade resenärerna redan gått i livbåtarna. Hårvik hyllades sedan för sin insats och det fanns nog inte ens i hans tankebanor att han skulle lämna skeppet förrän allt gjorts för resenärernas och besättningens säkerhet.



5 kommentarer:

Ygberg sa...

Varför benämner du Costa Concordia som världens största kryssningsfartyg?

Den ligger ju långt efter Royal Caribbeans största fartyg i storlek.

Costa Concordia:
Längd 290,2m
Bredd 35,5m
Djupgående 8,2m
Tonnage 114137 GT

Oasis of the Seas:
Längd 360m
Bredd 47mm
Djupgående 9,3m
Tonnage 225282 GT

SA

Staffan Sävenfjord sa...

Ygberg har helt rätt. Jag litade blint på en uppgift jag såg i en tidning. Men det finns rätt många kryssningsfartyg som är större än Costa Concordia. Fast 290 meter är ju rätt bra redan det.

Anonym sa...

http://www.qps.nl/display/qastor/2012/01/17/20120117_stranding

lite om rutten

//jan

Anonym sa...

Hej Staffan!
Såg inte dintt inlägg förrän i går kväll eftersom det hamnat "vid sidan om". Jag håller inte riktigt med dig om språkbruket. Enligt Wikipedia (som måste vara granskat av mycket fackfolk): En färja är ett fartyg i linjetrafik på en fast bestämd väg över en å, en flod, en sjö eller ett hav. Huvuduppgiften är att transportera personer eller fordon till andra sidan.

I visitnorway.com benämner man Hurtigrutens fartyg som färjor. Det stämmer ju med definitionen i Wikipedia. Vid färjekonferenser finns Stena, Silja Lina, P & O m fl med. Jag tror språkbruket har ändrats i och med att bilfärjorna blev mer och mer vanliga.

Ragnar

Anonym sa...

http://www.boston.com/bigpicture/2012/01/costa_concordia_cruise_ship_ru.html?camp=obinsite

Här finns bilder på grundsötta Concordia.

//jan