I morse körde ett tåg på en bil i Kinna på Viskadalsbanan. Det var en påkörning i låg hastighet och bilföraren hade hunnit sätta sig i säkerhet. Ingen person skadades alltså, tåget fick lindriga skador medan bilen antagligen blev skrot. Olyckan berodde på att bilen fick sladd i det hela väglaget och hamnade för nära spåret utan att kunna flyttas.
Så långt en sådan olycka som händer ibland och som egentligen inte har någon syndabock. Det var besvärligt väglag med tillfrysning och sådant är svårt att halkbekämpa för dem som underhåller vägar.
Men GP ger sig inte. I den här artikeln skall man ha en syndabock. Det är SOS Alarm som lovat att strömmen var bruten och tåget hade stoppats men så var det inte. Så här säger bilföraren enligt GT:
- Det kom en stund senare och brakade rakt in i min bil. Som tur var
satt jag inte kvar i bilen. Men jag hade mycket väl kunnat göra det.
Det är mycket möjligt att hon sa så i chocken och ilskan efter olyckan. Hennes 10-åriga halvförsäkrade bil blev ju bevars skrot. Men det är banne mig inte nödvändigt att GP återger ett så in i bängen korkat uttalande. Skäms GP!
Bilföraren säger enligt artikeln att hon skall stämma SOS Alarm för att de inte stoppat tåget. Där svarar man att man larmade tågtrafikledningen 08.03 och de lovade att bryta strömmen för att stoppa tåget.
Nu kunde GP lätt ha kollat i en tidtabell och sett att
tåget avgick från Kinna 08.01. Vi kanske kan gissa att det var någon
minut sent. Klockan 08.03 hade tåget således redan hunnit till olycksplatsen och föraren hade inte fått upp farten så hann han i det närmaste stanna.
Märkligt nog säger presstalesmannen på SOS Alarm att han utgår från att ärendet kommer att utredas av Haverikommissionen. Ursäkta, men när började de utreda olyckor med endast materiella skador som har sin grundorsak i att en bil halkar av vägen? Det räcker nog farliga väl att olyckan utreds av polisen, Trafikverket och järnvägsföretaget.
En bilförare har ansvar för det han eller hon gör och ställer till med. Att försöka skylla från sig det är bara simpelt. Chockad eller inte.
Edit 27 december 15.07: GT-Expressen uppger att räddningstjänsten hade hört ringklockorna för när bommarna går ner just när de fick larmet. Om man antar att SOS Alarm samtidigt larmade Trafikverket (det är så det brukar gå till) så hade de inte en chans att bryta strömmen och få stopp på tåget innan olycksplatsen.
Lokförare jag talat med har gjort bedömningen utifrån skadorna på bil och tåg (närmast obefintliga) samt hur nära övergången tåget stannade att tågets hastighet i krockögonblicket varit 10-15 km/tim. Observera att en motorvagn av denna typ har cirka 400 meters bromssträcka om den går med full fart. Detta under optimala förhållanden. Isbark på rälsen och lite medlut förlänger sträckan betydligt. Nu hann dock tåget aldrig få upp full fart eftersom det stannat vid stationen i Kinna.
Den tidigare länken till Borås Tidning har tagits bort då den tidigare välskrivna artikeln har bytts ut mot en av samma kvalitet som GP:s. Att en bilförare i chock och som just blivit av med sin bil kan uttrycka sig obetänksamt har jag full förståelse för men journalister, som sitter i lugn och ro vid ett tangentbord? Eller tror dessa på fullt allvar att man stoppar ett tåg som man släcker en lampa?
5 kommentarer:
Håller helt med dig i samtliga av dina poänger. Tycker dessutom att uttalandet från SOS Alarms presstalesman "- Exakt vad som sagts vet jag förstås inte." är märkligt det med. Antingen svarar han vad som sagts - för visst spelas samtliga samtal in, eller så kommenterar man inte frågan förrän man har alla pusselbitar.
Oavsett så är vinkeln att detta på något sätt är SOS Alarms fel rent av förkastlig.
Mycket bra skrivet,för att få sladd vid den övergången måste farten varit hög och det kan väl inte vara så att damen försökte kryssa mellan redan fällda bommar?
Jag undrar hur långsamt hon kan ha kört egentligen om framhjulen fastnade i spåret och bakhjulen i en slänt, när hon sa att hon fick sladd i en kurva. Jag kollade lite på google, och det måste väl vara den här övergången det rör sig om? Inte många kurvor i sikte, hon måste ha sladdat iväg rätt långt i så fall...
https://maps.google.se/maps?q=Horndalsv%C3%A4gen,+Kinna&hl=sv&ie=UTF8&ll=57.521158,12.71867&spn=0.004943,0.016512&sll=57.51006,12.707405&sspn=0.039557,0.132093&oq=horndal&t=h&hnear=Horndalsv%C3%A4gen&z=17&layer=c&cbll=57.521262,12.718619&panoid=3lCANpG8cCmcbPHC6DMlVg&cbp=12,167.31,,0,14.94
Tack för att någon faktiskt tar tid och funderar lite längre än vad artikel-författaren i det här fallet verkar ha gjort. Bra skrivet. GP ska inte syssla med sensationalist-journalistik i stil med andra ej nämnda kvällstidningar.
@ Sven
Njaa, kurvan lutar ju inåt, lätt att snurra runt om man kommer från Fritslahållet! Men jag håller med om att hon förmodligen har hållit för hög fart, annars borde hon ha klarat kurvan. Men, nu för tiden vet man ju aldrig, folk kör ju runt med åretruntdäck och tror att dessa ska klara isgator bara för att någon miljövriden jävel i TV har påstått det, hahaha.
Tycker förövrigt kommunen kan ha en känga för den undermåliga väghållningen. Det är OFTA det är isgata på Fritslavägen. Jag tycker kommunen ska sluta ta in en massa exotiska invandrare som ska försörjas med skattepengarna, då kanske man har råd att ta hand om vägarna istället. Bara ett tips, om man får vara lite extra "rasistisk".
Skicka en kommentar