torsdag 28 november 2013

Utgrävningar?

Utanför mitt fönster har det pågått utgrävningar i ett par dagar. Det såg ut så här:

 
 
 

Nu har man tydligen hittat det men sökte efter för just nu håller man på att fylla igen det man grävde upp i går. Visst vet jag att Borås är gammalt. Staden grundades av Gustav II Adolf år 1621. Dock gjorde han som alla duktiga konstnärer och stadsgrundare en kladd först. Den fick heta Göteborg, som alltså grundades samma år. Länge har jag försökt påvisa i min forskning att Gustav II Adolf grundade staden just här på berget där i dag stadsdelen Kristineberg ligger. Så jag väntade på de arkeologiska bevisen på att jag hade rätt och kanske skulle bli hedersdoktor vid Borås Högskola.

Men tyvärr... Jag pratade med killarna som grävde och de berättade att de håller på att lägga om vägbanan som sjunkit och var gång det regnar lite grann bildas en stor sjö utanför min ingång. Så nu har det förhoppningsvis rättat till detta och min isolering har brutits. Så länge de jobbat har det nämligen inte gått att köra bil fram till porten. Mot den bakgrunden är det berömvärt att jobbet gått snabbt.






Inga kommentarer: