onsdag 20 november 2013

Nu kommer Snälltåget


Bilden visar Veolias tåg mellan Malmö och Stockholm en sensommardag i Alvesta. Det tåget går inte längre. Det vill säga det går men numera heter det Snälltåget. Veolia har nämligen bytt namn på sin egentrafik.

Jag tycker det är trevligt att Veolia återupplivar det här namnet. Namnet är dubbeltydigt. Egentligen är det snäll som är ett gammalsvenskt ord för snabb. Men vi associerar naturligtvis också till snäll i betydelsen hygglig, hjälpsam.
- Det gör inget om man är ful, bara man är snäll, sa alltid min farmor. Och det var hon också.

Snälltågen försvann från SJ sommaren 1980. De försvann till namnet alltså och började kallas resandetåg liksom tidigare persontåg och expresståg. Samt ilsnälltåg.  Snälltågen gick fortare än persontågen genom att de bara stannade vid de större stationerna. Allra snabbast gick dock expresstågen.

När jag var ung på 1950-talet var det väldigt fint att åka snälltåg. Det kostade också extra. Hela tre kronor! Det var mycket om man t ex skulle resa Borås-Halmstad och det bara var snälltåg på sträckan Varberg-Halmstad. Men tänk detta att få åka snälltåg som bara stannade i Falkenberg. Det var annat än persontåget det (fast det var samma sorts vagnar) som stannade i småorter som Himle, Tvååker, Getinge och Gullbrandstorp.

Samt vid Halmstads Norra, vilket var den vanliga stationen för oss när vi hälsade på moster, som hade närmast till den. Men om vi åkte snälltåg så hamnade vi vid Halmstads central och fick ta taxi till moster. Det var mycket roligare - och bekvämare än att gå. Moster bodde för övrigt alldeles intill Västkustbanan så från hennes köksfönster hade jag god överblick över alla snälltåg som gick förbi. Samt expresstågen som gick under namnet Skandiapilen och gick mellan Köpenhamn och Oslo.

Av någon anledning kommer jag tänka på historien om den något tankspridde lokföraren:
- Förlåt, men sa lokmästarn att jag skulle vara god och köra snälltåget eller att jag skulle vara snäll och köra godståget?

Nu har alltså Veolia återupplivat namnet Snälltåget. Jag som trodde att jag aldrig skulle få åka snälltåg mer. Men nu kan det bli av. Dyrt är det inte heller. Från 149 kronor för en resa Malmö-Stockholm. Det gäller bara att hitta de resorna...



Inga kommentarer: