fredag 25 juli 2014

Värmerapport


Den här bilden är tagen för elva dagar sedan och visar en nästan fullmåne som den såg ut från min balkong. Jag tar fram bilden ibland för att svalka mig. Det behövs dessa dagar, när termometern går upp över 30 grader. I skuggan. Där det finns någon.

Man skall förstås inte klaga över värmen men faktum är att jag mår dåligt av så här rejäl värme. Mycket vatten går det åt och sedan får jag väl glädja mig åt att mitt vardagsrum ligger så till att det bara har någon timme kvällssol. Det är alltså relativt behaglig temperatur där.

Sicko, Sveriges mest egensinniga beagle, har också problem med värmen. Promenaderna blir korta och tar lång tid för var tionde meter lägger han sig ned och rullar sig i det något svalare gräset. Sedan äter han lite av gräset innan han går vidare. Lite fortare går det hemåt, eftersom han lyckats hitta några svalare platser när han väl är hemma.

Om han orkar gå så långt som till bäcken så är det gott att dricka vatten där samt också ta sig ett bad. Eftersom fästingshalsbandet inte kommer så bra överens med vatten så får han dock inte doppa halsen och det som är framför denna. 


Så är det skönt att rulla sig i gräset.


Ja, det var skönt.


Lite motvilligt lämnar han det svala gräset för att fortsätta.
- Jag kan väl få ta mig en tupplur först? 


Redan i morgon skall det bli cirka fem grader svalare och det kan också bli lite regn. Tänk att man kan längta efter regn.


Inga kommentarer: