måndag 4 augusti 2014

År 2014:s veteranbilsträff vid Årås kvarn

I går var det den årliga veteranbilsträffen vid Årås kvarn utan Kölingared i Västergötland. Ett drygt 40-tal veteranfordon hade samlats, därav ett 10-tal tvåhjuliga. Vi i Klubb Gamla 45an åkte dit med vår Volvo-buss från 1945.

Precis som förra året hade man problem med att det var en åskrik söndag. Det gjorde att många valde bort att ta dit sina veteranbilar eftersom det är grusväg sista biten till Årås oavsett från vilket håll man kommer. I synnerhet cabbar - liksom publiken - brukar inte heller trivas särskilt bra i regn. Men i går hade man tur: under den tid som utställningen pågick tog åskan omvägar förbi Årås. Dock kom några regnstänk just som vi lämnade med vår buss något i förtid.

Många besökare var det och kaféet som är inrymt i kvarnen hade fullt upp. En av tjejerna som jobbar där, och för övrigt till vardags kör buss i Borås, berättade att de fått tömma frysen för att alla hågade skulle få kaffe med dopp (kanelbulle, mjuk kaka och hård kaka) för 40 kronor.


På den här utställningen har Änglagårdsbilen från 1911, en Mathis Baby, sin givna plats. Bilen har fått sitt namn, med benäget godkännande av Colin Nutley, eftersom den hör hemma på Lönnarp, gården som spelar Änglagård i filmerna.


En bild på förarplatsen. Siffrorna står för 1 broms, 2 gaspedal, 3 kopplingspedal (osynkad låda givetvis), 4 växelspak, 5 handbroms, 6 signalhorn. För att se siffrorna måste du göra bilden större genom att klicka på mushjulet.


Sedan några exempel på de bilar som ställdes ut. Först en DKW från 1961 med en campingvagn på släp. Den trevlige ägaren bekräftade en sak, som jag själv upplevde men som mina bekanta brukar tvivla på så mycket att jag börjat misstro mitt eget minne. Nämligen att det var sed bland alla som körde DKW av den här modellen att de vid möte hälsade på varann genom att blinka med helljuset.


Några mopeder som är i nyskick.


En Volvo-droska. Dessa var mycket vanliga som taxi in på 1950-talet på landsbygden men även i storstäder. Den sista av dessa i aktiv tjänst i Stockholm skall ha rullat in på 1980-talet. Volvo PV831 från 1954.


Vanligaste märket var Volvo Amazon. Denna läckert röda från 1970 får representera.


En Chevrolet 248A Touring från 1937, blev äldsta bil på utställningen (bortsett från Änglagårdsbilen förstås).

Denna Mercedes-Benz 190 D från 1963 vann publikens pris om snyggaste fordon. Ett märkligt val enligt min mening då den var rätt rostig. Titta bara under framdörren.


Denna Ford Sunliner från 1956 var väl i så fall betydligt mer värd att vinna.


Eller denna Buick Special Series 40 från 1956.


Chevrolet 2104 Sedan från 1954.


Men min favorit var denna Borgward Isabella från 1959.


En campingbuss från 1954, Peugeot DA DL.



Så en riktig bruksbil. En Volskwagen pickup från 1970 med dubbel hytt.


Slutligen en annan pärla: Austin A35 skåp från 1958. Ägaren har ytterligare två  lika fina "Köttbullar" i sina samlingar.


Sedan har vi då gamla 45an, Volvo B513 med SKV-kaross från 1945. Här backas den in till den reserverade utställningsplatsen alldeles intill Änglagårdsbilen och kaféet. Placeringen gjorde att det blev många besökande i bussen.


Reservfordon medfördes också, en Blixt lättviktsmotorcykel från 1947. Vi grabbar kallade den här typen för "spuna" i början av 1950-talet. Det måste vara mycket dialektalt för jag har inte hört det någon annanstans.


Ja, det var årets veteranbilsträff i Årås. Missade ni den så ta det lugnt. Den återkommer säkert nästa år.


Inga kommentarer: