En blogg som jag hållit på med i sedan juli 2008. Den handlar mycket om tåg och bussar men också om vardagslivets små glädjeämnen och förtretligheter. Skriv gärna en kommentar på mina inlägg men du måste ange ditt namn (det riktiga eller en känd signatur). Annars godkänner jag vanligtvis inte din kommentar. Var god respektera upphovsrätten för de bilder jag lägger ut på bloggen. Kontakta mig om du vill använda dem annat än rent privat.
måndag 26 januari 2015
Med elbuss i Borås
Som jag berättade om häromdagen så provas just nu en elbuss av Borås Lokaltrafik. Det är alltså en buss som går helt på batterier och som laddas under natten. Har man bästa utrustning för detta så går det på sex timmar, men vid BL tar det 12 timmar eftersom man har en enklare utrustning. Sedan kan bussen gå 30 mil på denna laddning, vilket motsvarar en dags tjänstgöring på de flesta av tätortslinjerna i Borås.
Bussen går på linje 1 men inte efter någon annonserad tidtabell utan mellan de ordinarie turerna. Skall man åka med den får man alltså vänta på att den dyker upp vilket den i sämsta fall gör efter cirka 45 minuter. Om den nu överhuvudtaget är ute i trafik - men kan ju aldrig vara säker. Så där stod jag på ett småkyligt och snöigt Södra torget och väntade på att bussen skulle dyka upp. När jag just bestämt mig för att avbryta väntan för bussen var säkert inte ute i trafik denna dag dök den upp.
Den körde inte in vid den vanliga hållplatsen utan stannade där bussen till Sjömarken eller Almenäs brukar gå.
Jag gick dit och frågade om jag fick åka med. Den trevliga bussföraren Karin sade att jag var välkommen men att man skulle ta 7-8 minuters paus innan man körde vidare. Så jag använde tiden till att fotografera bussen när en av BL:s äldre förare dök upp och släppte in mig i värmen. Bussen är nämligen under provperioden bemannad med två förare varav en är instruktör. Under turen delar instruktören ut enkätblanketter och berättar om bussen medan den andre föraren kör.
Vi blev inte så många som åkte med och efter Sjukhuset var det bara jag. Jag noterade att bussen gick så gott som helt tyst. Motorn hördes inte alls men ljud från fläktar och från gummihjulen hördes förstås. Det gick dock att samtala med instruktör Karin i normal samtalston.
Karossen med interiör är byggd i Kina. Lite enklare stolar och lite mindre benutrymme än vad vi är vana i Borås kanske men man satt hyfsat bra.
Till Brämhults idrottsplats (skyltas Hässleholmen) tog det knappt en kvart och jag satt kvar och åkte med tillbaka till Södra torget. Att åka med denna buss kostade inget men det spelade ju inte mig någon roll eftersom vi pensionärer i Borås ändå åker gratis på bussarna utanför högtrafik.
På återvägen var det många som åkte med elbussen. Vid Södra torget stod också många och väntade på bussen till Sjöbo men när de hörde att det var en elbuss var det de som inte vågade åka med utan gick till den ordinarie bussen som står bakom. De gick miste om något.
Ja, det var en trevlig resa och jag hoppas att elbussar blir framtidens melodi. De är ungefär 50 procent dyrare i inköp än en stadsbuss, i varje fall om den är av sådan typ som på den här bilden. Den visar en av BL:s nio helt nya boggibussar, som skall gå på linje 1 och ersätta flertalet av de tolv bussar som i dag går där. Men merkostnaden för inköp har man igen på ungefär ett och ett halvt år genom lägre driftskostnader. Elbussen kostar en krona kilometern. En biogasbuss får jag till att den kostar minst tre kronor kilometern att köra.
Bussen skall nu vidare i slutet av veckan till Lerum och sedan skall den avsluta sin Sverige-turné i Falun samtidigt som Skid-SM pågår.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Hej
Efter Falun skall den till Orust.
Mvh
Lars
Bussen som gick i Borås har gått till Tyskland efter det den användes i Lerum. En annan elbuss fast av samma fabrikat används nu i Falun. Troligen blir det även denna som används på Orust.
Skicka en kommentar