Första delen finns här
År 1977 köpte Anders bussen av John Niklasson i Stubbhult, Jörlanda. Bussen hade då i många år stått i hans båthus i Aröd.
Foto: Anders M (gäller samtliga bilder på P1418 där inget annat anges).
Bussen bakifrån sedan den backats ut från båthuset.
Här bogseras den på Centralbron i Borås på väg "hem". Dragbilen har välvilligt ställts till förfogande av Morrgan Claesson, en känd profil i framför allt veteranjärnvägssammanhang. Morrgan hade på den tiden en firma som målade linjer på vägar. Han brukar säga att han på den tiden var landskapsdekoratör.
Liksom jag är Anders intresserad av destinationsrullar. Han kunde således med glädje konstatera att denna satt kvar från Borås-tiden.
Ringlinjen hade nummer 9 och här är det systervagnen P1420 som rullar på den. Bland annat gick den här linjen till Lasarettet och till Centralstationen, där bilden är tagen.
Hösten 1994 fick Anders ett telefonsamtal från Göteborgsoperan. De behövde en buss för sin föreställning av Mozarts opera Don Giovanni (Don Juan) med handlingen flyttad till Sydamerika på 1930-talet. Valet föll på Internationalen P1418. Bussen rullades in på scenen med hjälp av en tryckluftsmotor och ut steg unga kvinnor med fruktkorgar. Det var operans kör.
Bussen kunde förstås inte gå för egen maskin utan fick bogseras. Den första bilden visar bussen hemma och de två följande när den närmar sig operan.
Två International till Borås Omnibus A.B. på leveransfoto. Bussarna är P1418 och P1420 och skall just lämna Katrineholm till Borås. Bild från Svensk Omnibustidning.
En International-buss i Jönköpings län, F7499. Den är skyltad Gränna. Bild från Magnus Knutsson, Jönköping.
Vykort från Falköping och Mössebergsklinikernas allé där en International-buss liknande P1418 hamnat på filmen.
International tillverkar också lastbilar...
... och skolbussar. Denna tillverkning finns kvar än i dag i Lisle i Illinois men nu under namnet Navistar International.
För Anders återstår nu lite "småpillande för den händige" innan P1418 rullar på vägarna igen. Så här såg bussen ut i juli 2013. Anders har för avsikt att återställa den men det kanske dröjer ett tag innan arbetet sätts i gång. Men kanske den blir klar till 90-årsjubileet om tio år.
Foto: Staffan Sävenfjord
Bilderna ställts till förfogande av Anders, vilket jag tackar för. Om man räknar bussens registreringsdatum som födelsedag fyller den i dag 80 år, vilket jag gratulerar den till.
Bilderna blir större om du klickar på dem med mushjulet.
Bilderna blir större om du klickar på dem med mushjulet.
1 kommentar:
Tack för två trevliga och fylliga inlägg!
Skicka en kommentar