Men i sina samlingar har Anders flera andra gamla bussar. Bland annat en som i morgon fyller 80 år. Det är en buss av amerikansk tillverkning, en International av 1934 års modell. Bussen köptes av Borås Omnibus AB och hamnade 1945 hos Stadsbussar i Borås där den fick nummer 1. Den fick ingen lång aktiv tid. När andra världskriget bröt ut 1939 pallades den upp och veterligen kom den inte i trafik igen innan den avregistrerades 1948. Fram till dess hade den registreringsnumret P1418.
Bussen stod i slutet av 1940-talet på en skrot i Ucklum utanför Stenungsund berövad sin motor. Där köpte John Nicklasson i Stubbhult den för att köra skolbarn. Den hamnade dock i hans båthus i Aröd. 1977 fick Anders köpa den.
Anders har gjort en teckning på hur han tänker sig att bussen såg ut vid leveransen.
Den 14 februari 1935 registreringsbesiktigades bussen av Axel Nylander på Borås Mekaniska Verkstad. Nylander tycks ha varit en flitig man. Förutom Borås Mekaniska drev han också Strömsfors bruk utanför Svenljunga. Vidare var han som sagt av länsstyrelsen förordnad besiktningsman och inte att förglömma riksdagsman i första kammaren.
P1418 rullade tillsammans med P1420 från SKV i Katrineholm i snöoväder mot Borås. Trafikförman David Lindvert rattade en av dem. På destinationsrullen fanns bland annat Ringlinjen och Folkets Park. Till den senare destinationen gick också Borås Omnibus andra stadsbusslinje.
Busstrafiken i Borås startades 1921 av Hugo Lillhage, ägare till och direktör för Lillhagens Gjuteri & Mekaniska. År 1924 ombildades detta företag till Borås Omnibus A.B. Vagnparken 1937 såg ut så här och i det här klippet från Omnibustrafiken och linjetrafiken med lastbilar i Sverige 1 från 1938.
År 1946 överlät Lillhage Borås Omnibus AB på Borås Stad, och Stadsbussar i Borås AB fick fortsättningsvis köra trafiken.
Lillhage behöll dock bussarna som gick utanför staden under namnet Lillhages Turist och Linjetrafik. På bilden ses en av dessa bussar. Bilden är troligen tagen vid gamla fjärrbusstationen i Borås, som låg ungefär där Pinocchio-statyn står i dag.
Av skylten i sidofönstret bredvid förarplatsen kan man ana sig till att bussen var på väg till Dannike. Linjen gick också till Länghem. Andra linjer var Borås-Bredared-Vralen och Borås-Viared-Seglora. Den senare gick över till Stadsbussar i Borås 1951 och de övriga till Statens Järnvägars Biltrafik. Jag minns hur jag vid den tiden fick åka med en blå buss (i stället för gul som de brukade vara) på SJ:s linje Borås-Kinnarumma. Min farfar, som var busschaufför vid Rydboholmsbolaget, kunde berätta att det var en fd Lillhage-buss.
Sven Ingvar Lindvert (för övrigt son till David Lindvert, som leveranskörde P1418 till Borås) berättar i BL-Bladet om de första bussarna i Borås. Lägg märke till att alla de 14 bussar som fanns i Borås 1929 var av märket International.
I Tekniska förbundets minnesskrift från 1933 finns några sidor om omnibustrafiken i Borås och dess första tid.
Så några vykort från 1930-talets Borås.
Ett par bilder från boken Borås Textilstaden. Först en SJ-buss till Hökerum vid Fjärrbusstationen. 40-tal eller möjligen tidigt 50-tal.
Många påstigande vid Södra torget. 40-tal eller 50-tal.
Till vänster två Lillhage-bussar och till höger två SJ-bussar vid Fjärrbusstationen.
En buss byggd på T-Ford har fått punktering på Brodal. Torde vara Borås Omnibus P546. 1920-talet.
Detta var första delen som kom att handla mycket om Borås Omnibus AB och den tidiga busstrafiken i Borås. I andra delen blir det mer om International-bussen P1418 och tiden hos Anders samt gamla bilder på fordon tillverkade av International.
Jag tackar Anders, som har ställt bilder och handlingar till förfogande. De flesta av dessa blir större om du klickar på dem med mushjulet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar