I går 7 augusti var det den årliga veteranbilsträffen vid Årås kvarn utan Kölingared i Västergötland. Ett 90-tal veteranfordon hade samlats, därav ett 20-tal tvåhjuliga. Vi i Klubb Gamla 45an åkte dit med vår Volvo-buss från 1945.
Vädret var bra men det varnades för regn till eftermiddagen. Men vi hade tur: under den tid som utställningen pågick nådde regnet inte fram till Årås. Dock kom några regnstänk strax efter det vi lämnade med vår buss något i förtid.
Många besökare var det och kaféet som är inrymt i kvarnen hade fullt upp med att servera kaffe med dopp (kanelbulle, mjuk kaka och hård kaka) för 40 kronor. Hårt tryck var det också i tältet där det såldes varmkorv.
Det var lite rörigt i starten. Det visade sig nämligen att på en del ställen hade det stått att träffen skulle börja klockan 13.00 och på andra klockan 14.00. Men det gjorde ju inte så mycket. Bilarna kom när de kom.
Vi fick plats för bussen på det vanliga stället intill kvarnen och Änglagårdsbilen. Vi fick dock hålla lite mer åt höger den här gången eftersom främst de amerikanska bilarna skulle komma förbi till sin utställningsplats.
Änglagårdsbilen kom därför lite i skymundan först men sedan den flyttats något syntes både bil och buss.
Främst amerikanska bilar i strid ström rullar förbi bussen på väg till utställningsplatsen. Kvarnen syns till vänster.
Änglagårdsbilen, ja. Denna pärla från 1911 stod förstås i centrum för intresset. Bilen finns inte med i Colin Nutleys filmer utan har fått sitt namn eftersom den en gång fanns på Lönnarp, huset som spelar Änglagård i filmerna. Colin Nutley har förstås givit sitt medgivande till att namnet används. Bilen är en Mathis och man kan läsa mer om den här.
Årås säteri har genomgått renovering de senaste åren och nu hade man
kommit så långt att huset kunde öppnas för visning för allmänheten.
På nedre planet vid kvarnen ställdes främst europeiska bilar ut. Det är Lidan som flyter i förgrunden.
Och på övre planet samlades mestadels amerikanska bilar. Många fina sådana hade kommit och en del av dem hade säkert en gång varit raggarbilar.
Ett 20-tal mopeder hade också samlats.
Så några nyttofordon. Först en traktor, Bolinder-Munktell 1952 med 38 hästkrafters motor.
En liten lastbil hade också kommit. HAJ677 Ford 82 Y från 1938 och 60 hästkrafter.
Slutligen två jeepar. Först Willys Jeep M38A1 från 1960 med en motor på 75 hästkrafter.
Och slutligen en gul jeep: FHL756 Willys Overland 1944 med 75 hästkrafter.
Personbilarna (några av dem i alla fall) har förärats eget blogginlägg. Det hittar du här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar