lördag 19 september 2009

Bland tandhygienister, bankmän och en Anka

Tänk vad mycket som kan hända på en vecka. För en vecka sedan hade jag inte hört talas om Anna Anka. I dag har jag inte hört talas om mycket annat. I dagens Borås Tidning nämns hon på fem ställen. Hon skall till och med få göra det som torde vara mest attraktivt för vilken kändis-wannabe som helst: få medverka hos Skavlan. Anna Anka är alltså inte någon seriefigur i Kalle Anka utan hon heter så på riktigt. Anledningen är att hon är gift med sångaren Paul Anka. Det är visst 30 års åldersskillnad mellan dem. Anna hette från början Åberg och kommer från Bjuv. Där finns också Findus - kanske det är därför hon verkar lite inkokt i huvudet. Efter en karriär som fotomodell och tvåa i Fröken Sverige 1994 har hon nu blivit något slags hemmafruarnas talesmän, detta efter ett framträdande i TV3:s Hollywood-fruar. Hennes uttalanden låter för mig så korkade att jag inte tänker återge dem. Hoppas hon blir bortglömd efter det hon varit hos Skavlan. Men kul namn har hon ju i alla fall. Och inte går det uttala på engelska heller: Anna Änka.

Annars har veckan inneburit ett besök hos min personliga bankman - eller rättare sagt en placeringsexpert som hon anlitat. Han sa väl inte rent ut att jag varit korkad i mina placeringar men han kom i alla fall med ett förslag där jag skulle tjäna mycket mer på att placera om dem. Det lät väldigt bra så jag flyttade en stor del av mina pengar till något slags kapitalförsäkring och om tio år är jag en rik man. Om nu exprätten inte lurat mig.

På tisdag var det tandhygienisten. Som en kollega uttryckte det: tänk att man betalar 800 kronor för att bli utskälld. Det gäller dock inte Christina, min tandhygienist. Hon är alltid lika vänlig och har förmågan att tillrättavisa mig för dålig tandhygien på ett positivt sätt. Det har jag säkert sparat mycket pengar på. Numera får man smärtstillande när de skall slipa bort tandstenen. Jag väntar bara på att de kommer att erbjuda det innan man skall betala räkningen också.

Förut har jag lyssnat på vad tandhygienisten har sagt och så har jag glömt bort alltsammans till dess att de ringt från Tandläkargruppen och erbjudit mig en ny tid. Eftersom jag är en ostruktererad människa som skjuter upp att ringa till tandläkaren i det längsta så har jag avtalat att de ringer mig en gång i halvåret. Då har jag börjat leta efter mina mellanrumsborstar och intensivt borstat tänderna 3-4 gånger om dagen. I förhoppning om att placken skall försvinna som genom ett trollslag. Det har förstås inte lyckats. Efter detta besök har jag varit mer disciplinerad och köpt en stor flaska fluorsköljning på Apoteket. Den ger också bra träning för handledsmuskerna för attans till svår kork att få upp. Men sedan smakar det ganska gott, fast man skall ju inte svälja utan spotta ut. Som på en vinprovning i Sverige alltså. Man känner hur munnen fylls av den goda aromen och blir som en katedral. Man bara längtar efter att få svälja det goda. Då skriker den som håller i provningen: Spotta ut! I Frankrike håller man inte alls på med sådana dumheter. Där får man svälja och gå på lite runda fötter därifrån.

I tisdags var jag också på ortopedteknik och fick en ortos som skall stödja knät. Vi provade två verktyg, det ena mer infernaliskt än det andra. Bara att ta på sig det ena skulle ha tagit halva dagen. Det andra var bättre, så jag bestämde mig för det. Det såg hur lätt ut som helst när teknikern visade hur det skulle användas men jag hade jätteproblem innan jag fått på det rätt. Det gick nämligen att vända på fyra olika sätt. Jag började med de tre felaktiga. Nu går det dock rätt fort att ta på det. Om det gör nytta? Ja, jag vet inte. Jag har blivit lite mer strakbent men det gör inte lika ont när jag går. Så jag går sämre men det känns bättre för att nu sammanfatta.

I torsdags var det möte med Banverket i Göteborg. Nej, inten smörgåstårta. Det får man bara i Skåne. Den här gången handlade det om byte av ställverk vid Göteborg C. Ett stort jobb som just påbörjats och beräknas klart år 2014. Om några år blir det ungefär en veckas trafikavbrott vid Göteborg C för en linje per år. Arbetena förläggs sommartid. Det är trots semestrar då det åks minst tåg. De som skall arbeta med detta har för länge sedan gett upp hoppet om att få en sommarsemester.

I kväll skall jag titta på Här är ditt liv med Ingvar Oldsberg. Inte för att det första programmet var överdrivet bra men man är ju bra nyfiken på vem den hemliga gästen är. Bara det inte är Anna Anka...

Inga kommentarer: