fredag 11 september 2009

Veckan som gick

Blivit lite dåligt med bloggande nu igen. Jag får väl skylla på att det ramlade in en hel del jobb från Tågkompaniet i Gävle och att jag därför inte hunnit så mycket annat. I dag är det den 11 september, ett datum som för evigt är intristade i våra minnen efter händelserna i New York 2001 och Anna Lindhs död 2003. Apropå Anna Lindh läste jag för ett tag sedan Eva Franchells bok "Väninnan" som handlar om henne. Den boken kan rekommenders. 11 september är också min fars födelsedag, så det har varit lite lätt firande i dag. Han fyller inget jämnt så det blir inte så mycket. Kan bara konstatera att en tårta i dag kostar 20 kronor biten. Det är ungefär fyra gånger mer än vad en hel tårta kostade till min 10-årsdag.

I måndags var jag i Malmö för att lösa konflikter. Ja, inte mellan världens stater utan mellan olika tågbolag. Det var dock inte min uppgift att lösa dem utan att vid behov säga "jo, det går bra" eller "nej, det går vi aldrig med om". Under sex timmars intensivt möte uppstod två sådana situationer. Det blev det förstnämnda svaret i båda fallen. Grundproblemet var att få ett godståg från Blöteborg att ankomma Kalleby cirka 20 minuter tidigare. För att få till detta man var tvungen att flytta ett tågmöte Kråkvinkel till Hönseboda. Men då blev det problem i Jönssäter och så fick man flytta ett möte därifrån till Ramhumla, men där blev det tre tåg samtidigt på två spår så det var bara att börja om igen. Nu finns datorstöd så det är bara att flytta några streck och så faller allt ut. Men när man stöter på olösliga problem så är det ju bara att börja om och hitta nya lösningar. Det gör inte datorn men det ger ett gott stöd. Nåväl, så småningom lyckades det med gemensamma krafter att få godståget till Kalleby inte 20 minuter tidigare utan hela 40 minuter tidigare! (Stationsnamnen är fingerade).

Resan till och från Malmö gjordes med buss och tåg. Det var inga problem fast det var förstås lite sömnigt att sätta sig på bussen klockan 05.00 vid resecentrum i Borås. Så mycket bättre kändes det att slå sig ned i X2000-tåget mot Malmö och äntligen få frukost. Eller kanske snarare ett smakprov på frukost. Den frukost som ingår i första klass på X2000 är milt sagt torftig. Men vill man kan man köpa till en dyrare variant, fast då måste man ha bestämt sig i förväg.

Resan hem gick också bra. Det började i Malmö med att tåget var felvänt. Ja, inte som när Strukton Rail byggde kontaktledning utanför Ängelholm och vände tråden upp och ned. Tåget stod alltså med hjulen nedåt precis som det skulle, men vagn 1 som skulle gå sist gick i stället först. Nåväl, de extra stegen i Malmö hade jag igen i Alvesta. Det var nog det smutsigaste X2000-tåg jag sett. Det verkar inte ha gått genom vagntvätt de senaste tre månaderna. Om möjligt var det smutsigare än min bil. Men jag slog mig i alla fall ned på min plats: vagn 1, plats 1. Då kom en dam fram och sa att det var hennes plats. Jag visade henne min biljett. Jodå, tågummer, datum, vagnsnummer och platsnummer stämde. Hon gick småmuttrande därifrån men det hedrar henne att hon sedan återkom och bad om ursäkt. Hon hade läst på biljetten för återresan.
- Bra, då vet du var du skall sitta nästa resa så du slipper tracka oskyldiga medresenärer, käringjävel, fräste jag.
Nej, det gjorde jag förstås inte. Jag bara log och sa:
- Jodå, sådant kan hände den bäste. Det har till och med hänt mig.

Smutsigt x2000-tåg som jag åkte med Malmö-Alvesta

Förr fick man en rejäl smörgås och en dricka när man åkte X2000 första klass. Det ingick i priset. Nu har detta tagits bort men å andra sidan har priset sänkts. Vill man äta vid sin plats får man beställa plusmat. Det hade jag gjort och det var faktiskt inte så dumt. För 96 kronor fick jag en sallad, kycklingfilé med stekt potatis, krusbärssylt med vaniljkräm och en liten chokladbit till kaffet samt en Loka (lämplig dryck att servera på tåg). Det smakade faktiskt riktigt bra, men blev inte dagens bästa måltid. Den stod Banverket i Malmö för: nämligen smörgåstårtan som är en starkt bidragande orsak till att jag gärna åker på möten i Malmö. Denna dag med räkor. Banverket i Malmö har för övrigt flyttat in i nya lokaler med utmärkt utsikt över hela stan med Turning Torso och Öresundsbron.

Bussförar-SM har avgjorts. Tre personer har tagits ut och en av dem kommer att få titeln "Sveriges bästa bussförare" om någon månad. Det är ju gott och väl och för att komma så långt måste man framgångsrikt ha klarat både teoretiska och praktiska prov. Nu är problemet bara det att för att bli Sveriges bästa bussförare bör man väl rimligen jobba som bussförare. Av de tre nominerade har dock två andra jobb och kör bara buss på sin fritid. Visst, de har tävlat med de andra och blivit bäst men borde ändå inte tävlingen vara förbehållen de som har bussföreriet som yrke. Får man be om ändrade regler till nästa år, bästa arrangörer.

I augusti startade en ny busslinje mellan Onsala och Kungsbacka Hede. För att marknadsföra denna har man valt ett milt sagt nytt begrepp, som har retat väldigt många, men också glatt många. I vår himla korrekta värld har alltså Västtrafiks projektledare valt att presentera sin hemsida med en eftertextannons i Göteborgs-Posten, där han hänvisar till sin hemsida http://surf.to/onsalasnabben
Hemsidan ser väldigt hemsnickrad ut, vilket säkert är avsiktligt och retar en del. Mitt sinne för humor må vara defekt men jag hade väldigt roligt åt detta. Och jag önskar Jonas all lycka till med att få folk att välja den här bussen.

Inga kommentarer: