torsdag 5 augusti 2010

En dag i Ängel- och Laholm

Den som följer min blogg har nog förstått att jag gärna ger mig ut på endagsutflykter i vårt vackra land och det är då en speciell sak, som brukar locka mig: trafikavbrott på järnvägen och åtföljande bussersättning. På något sätt roar det mig att se hur logistiken fungerar i sådana här fall. Det är ju inte så dåligt att ha sitt gamla yrke och sitt nuvarande deltidsyrke som hobby.

I dagarna tre, 2 - 4 augusti, har det varit trafikavbrott på banan mellan Ängelholm och Maria. Det gjorde att resenärerna fick åka buss mellan Helsingborg och Ängelholm eller om de skulle vidare norrut till Laholm. Det fungerade bra och planeringen visade sig hålla. Resenärerna verkade också välinformerade och tog det hela med en klackspark. Lokalpressen hade skickat ut en reporter och en fotograf till Ängelholm för att jaga missnöjda resenärer, men det lär de inte ha lyckats så bra med. När fotografen frågade mig om jag skulle åkt tåg och således få ta buss i stället svarade jag att jag var där för att fotografera ersättningsbussarna och han tittade storögt på mig för att ögonblicket efter se ut som om han funderade på att byta yrke. Om hans jobb verkligen var värt alla dårar man stöter på.

Väderrapporterna talade om risk för kraftigt regn men det var i riksprogrammet, som görs från Stockholm. I lokalradion var man mer hoppfull och det gjorde man rätt i. Solen tittade fram när jag kom till Ängelholm och försvann visserligen då och då bakom moln men regn blev det inte. Jag kunde avnjuta en lunch på restaurang Format http://www.formochmat.se/ i södra änden av stationshuset i den sköna värmen på uteserveringen. Nu är jag ju mer för raggmunk och fläsk eller pannbiff med lök än tillkrånglad mat som "Krämig fisk- och skaldjurssoppa med aioli", vilket var det som serverades men det smakade faktiskt utmärkt. För att inte tala om det goda hembakade brödet. Ja, jag tog ett par extra bitar när ingen såg det.

Här några bilder från Ängelholm:


Efter lunchen satte jag mig i bilen för att köra mot Laholm. Tog en rast vid Kungsrasta på Hallandsåsens nordsluttning och förutom gott kaffe och god kanelbulle bjöds en fantastisk utsikt och några gulliga kor och kalvar.


I Laholm bytte också resenärerna i vissa av SJ:s tåg till buss för vidare resa söderut mot Malmö. Andra SJ-tåg gick via Hässleholm. Många bussar behövdes för detta. På bilden har fyra kommit men det skulle komma två till.
Tyvärr hade SJ och dess resenärer lite otur när tåget kom in för det togs in på spår 4. Det innebar att resenärerna först fick ta sig upp för trappor för att sedan gå ett 50-tal meter på en bro över spårområdet och sedan ned för trappor igen för att komma till bussplanen. Lite extra motion alltså, vilket inte var så lätt för dem som hade barnvagnar eller mycket bagage. Hiss fanns dock.
Det blev en trevlig dag. Och som vanligt blir bilderna större om man klickar på dem.

Inga kommentarer: