onsdag 18 augusti 2010

Varning för Panda

Den här lilla figuren ser väl inte så farlig ut. Panda är förutom ett gulligt litet djur också ett datasäkerhetsföretag. Bland annat har de ett antivirusprogram som jag vill passa på att varna för.

Min dator har krånglat ett tag. Inte värre än att den gått att använda men det har varit långa svarstider och ibland har den hängt sig helt så jag fått göra en norsk reset. Alltså stänga av datorn med avstängningsknappen och slå på den igen. Då har den ju haft lite fnatt med att återställa så mycket som möjligt men det har fungerat. Dock: så här kunde jag ju inte ha det.

Nu är dock vi i Borås gynnade av ett företag som heter Nordens Datavärld. Där kan man få snabb och kunnig hjälp. Jag var inne och pratade med ägaren i måndags och han tyckte att jag skulle komma dit med datorn när han öppnade tisdag klockan 10.00 så skulle han undersöka den och se om det var något som behövde förbättras. Bara själva lådan där hårddisk och annat finns (jag har forfarande stationär dator) och inga sladdar. Så jag fotograferade var sladdarna satt och drog sedan ur dem en efter en. Sedan var det bara att köra i väg med lådan och parkeringsplats finns i ett parkeringshus i huset bredvid. Skönt för att släppa på 15 kilo datorlåda vill man inte göra någon längre väg.

Datorn togs om hand och undersöktes av två virusprogram. Det visade sig då att Panda släppt igenom en hel massa virus. Sedan undersöktes hela datorn och det befanns då att Panda tar orimligt stor kraft från datorn när det arbetar. Så bara genom att ta bort detta ökades hastigheten. Dessutom gjorde Panda att det inte gick att uppdatera Windows. Jag installerade den nya versionen för någon vecka sedan och det var då det problemet började.

Ägaren rekommenderade mig att installera Norton i stället och det verkar vara ett mycket bra program. Dessutom satte han in ett extra minne så nu är datorn supersnabb jämfört med vad den var tidigare. Ibland så snabb att jag undrar varför sidan inte startar. Jag har nämligen inte märkt att den redan startar.

Jag har sökt Panda för att diskutera detta och kräva tillbaka de 694 kronor jag betalat för det nya abonnemanget. Dock fungerar varken deras telefon eller e-postmall. Hoppas det är tillfälligt.

Jag glömde det bästa av allt i den här historien: strax före klockan 18.00 samma dag var datorn klar att hämtas. Sedan var det bara att sätta i sladdarna i rätt hål igen. Tur att jag fotograferat. Men när allt var klart fungerade det i alla fall inte. Jag hade glömt en liten detalj: nätsladden.


PS. Jag lyckades komma fram till Panda så mycket att de hann berätta att de haft krångel med sin telefonväxel hela dagen. Sedan bröts samtalet. Men att det inte gick att nå dem var alltså tekniskt betingat.

PPS. Det löste sig med Panda eftersom de tillämpar 14 dagars ångerrätt. Så nu skall de bara skicka ner mina uppgifter till Spanien och så skall jag få tillbaka pengarna. Frågan om jag fått tillbaka pengarna för att jag klagat på den dåliga produkten är alltså inte besvarad och inte heller längre aktuell.

Inga kommentarer: