söndag 31 oktober 2010

Bussersättningar i Trollhättan

Den här helgen är det banarbeten mellan Göteborg och Trollhättan som gör att tågtrafiken ersätts av buss. Först fyra bussar som körde för NSB/Tågkompaniet, alltså för de tåg som går till och från Oslo. Som alltid välorganiserat (nåja, lite får man väl skryta) och med fina bussar, beställda genom Scandinavian Transfer, Orusttrafikens marknadsbolag för beställningar.


En av bussarna hade den nya färg som Scandinavian Transfer skall ha framöver. Ser lite tråkigt ut med violett men det är moderbolaget Nettbuss färger, som bussarna skall få i stället för den gula och orange. Det blir betydligt bättre när bussen får dekaler på sig. Och man målar om den gula navkapseln på det bakersta hjulet...

Strömstad-Tanum Buss ägs till 40 procent av Orusttrafiken och var därför också med att köra. De hade slagit på stort.

En buss gick sönder och Ljungskile Buss fick kallas in. Det fanns bara denna lilla regionalbuss kvar i garaget. Turistbussarna var i Ullared. Den här bussen behövdes dock inte eftersom det inte var så mycket folk på tåget och den fick därför återvända utan körning till Ljungskile.

Och så sex bussar av lite olika utförande som körde för SJ. Detta var första gången Björks Buss svarade för ersättningstrafiken vid ett planerat banarbete i Västsverige och det var ju lite spännande att se hur det skulle gå med tanke på hur de tidigare emellanåt inte lyckats så bra med sitt uppdrag. Men det gick bra denna gång tack vare att de lyckades träffa ett avtal med Buss i Väst att de skulle organisera trafiken. Som jag uppfattade var det tillräckligt med bussar och de höll tiden. Det hela komplicerades dock lite av att SJ i går upptäckte nya hjulproblem och därför fått stilla in några tåg Trollhättan-Karlstad eller vice versa också.

Den första bussen är tio år gammal och ägs av en firma i Göteborg. Den fick gå till Karlstad som ersättning för ett tåg som blev inställt dit.

Sandarna Transport i Göteborg kör mest färdtjänst men sedan i somras kör de också stora bussar i samarbete med Busslink. En av dessa hoppade in för SJ.

Gustavssons i Mullsjö hade plockat fram ett rymdskepp.

Ett annat smålandsföretag, Omnibuslinjen Habo-Hjo, kom med en fin buss.

Vänersborgs Linjetrafik var ute med tre av sina fint lackerade bussar.

Uddevalla Omnibustrafik var också med och körde med en buss med kaross från norska Vest Buss. Det är Norges sista bussfabrik, som tyvärr inom kort lägger ned tillverkningen.

Nästa avbrott på sträckan blir vecka 6. Då är det ännu mer komplicerat eftersom det är tre aktörer som kör persontrafik på sträckan: DSBFirst som kör åt Västtrafik främst Göteborg-Vänersborg, SJ som kör egentrafik Göteborg-Karlstad och NSB/Tågkompaniet som kör egentrafik Göteborg-Oslo. Då skall Buss i Väst köra för DSBFirst, Björks för SJ och Scandinavian Transfer för NSB.

Vill passa på att tacka Mia i Trollhättan och Rebecca i Göteborg som varit busskoordinatorer och "kundeveileder" för NSB/Tågkompaniets räkning och lyckats hålla reda på bussarna. Inte så lätt som det kanske verkar.

Bilderna blir större och texterna blir läsbara om du klickar på dem.

Inga kommentarer: