söndag 21 november 2010

Inte mycket att berätta

"Den som gör en resa har alltid något att berätta."

Känns citatet igen kan det bero på att jag använt det i bloggen vid ett antal tillfällen. Från början är det en översättning av ett exempel i Hjorth-Lides tyska grammatik. Jag reste till Göteborg i fredags för ett kort möte. Ett nytt hotellavtal skulle skrivas under och det gick snabbt. Vi - alltså Tågkompaniet - har en utmärkt avtalspartner i Scandic Hotels och det blir ett år till för de norska lokförarna och konduktörerna på utmärkta Scandic Crown i Göteborg. Det tror jag de är glada för.

Men själva resan var helt odramatisk. Tåget gick i rätt tid från Borås och kom i rätt tid till Göteborg. Det var lagom mycket folk. Sedan gick tåget hem igen i rätt tid från Göteborg och kom fram i rätt till Borås. Det var lagom mycket folk.

Roligare än så var det inte. Det börjar dock nu bli mot slutet för SJ på den här banan. Den 12 december tar danska DSBFirst över den upphandlade tågtrafiken inte bara här utan i hela Västra Götaland med undantag för Kinnekullebanan, som Arriva fortsätter att köra. Eller tyska statsjärnvägen DB om man hellre vill för de äger nämligen Arriva numera. SJ fortsätter naturligtvis med sin egentrafik till exempelvis Stockholm och Karlstad precis som norska NSB fortsätter att köra till Oslo.

Jag överhörde ett samtal med en av tågvärdarna, som berättade att DSBFirst ännu inte har lyckats få tag i tillräckligt med folk. Det kan vara ett rykte men om det är riktigt så lär det ju bli problem. Så nästnästa gång jag åker till Göteborg så kanske jag har något att berätta. Jag hinner med ännu en resa med SJ dit innan dess dock.

I Göteborg stod ett av Östgötatrafikens nya pendeltåg tillverkat av Alstom. Ni vet det det franska företaget som från början hette Alsthom men lika ofta Ahlstom, Alstohm eller Ahlström. Det är också de som har tillverkat SJ:s dubbeldäckare, som efter sju sorger och åtta bedrövelser nu uppges gå mycket bra, och SL:s nya pendeltåg. Likheten syns men det på bilden har högre standard.
Anledningen till att detta visades upp i Göteborg var att Västtrafiks styrelse har beslutat om inköp av 22 sådana tågsätt. De 11 första kommer nästa år och sedan blir det 11 till år 2012 om nu affären godkänns av Västra Götalandsregionen. Det gör den säkert. Tåget användes för en provtur för inbjudna till Stenungsund.

Blev också lite tid till att fotografera några av de nya bussar som kom till Göteborg i somras. Veolia som är en av dem som kör och de köpte bland annat polska Solaris och det kanske de inte borde ha gjort. Det är mycket stora problem med de här bussarna och bussförarna är långt ifrån nöjda med buller och att de är väldigt trögstyrda.
Även på busslinje 100 mellan Borås och Göteborg blir det nytt från den 12 december. Veolia slutar då köra den linjen och Orusttrafiken tar över med nya fräscha dubbeldäckare. Turtätheten kommer att ökas från dagens oregelbundna till 10 minuter i högtrafik och 30 minuter övriga tider. Det blir en fördubbling av utbudet utslaget över dygnet men frågan är om det kommer att räcka under högtrafiken. Vi får väl hoppas att de fattar att det måste sättas in extrabussar även om det tycks vara det värsta Västtrafiks ordförande Leif Blomqvist vet. Jag vet ingen som kan uttala ordet extrabuss i så irriterad ton som han. Fram till dess får Veolia köra med ungefär vad de kan hitta. Sådant här till exempel:

Det sägs att en bild på en katt gör de flesta på gott humör. Så därför avslutar jag med en kattbild tagen här på området. Katten är för mig okänd men han var mycket villig att låta sig fotograferas.

2 kommentarer:

sjguide sa...

Av vad jag vet är det DSB Väst som tar över utan inblandning av First Group. Det som jag retar mig på är att SJ Årskort utan Resplustillägg slutar gälla. Dessutom har SJ fortfarande inte gått ut med information till innehavarna.

Trevligt att det blir dubbeldäckare till bussar. Finns sådana i Östergötland och de är trevliga.

Solaris är skit. Det var samma problem i Stockholm och förarna vägrade köra bussarna. Dessutom är de inte ens bekväma.

Staffan Sävenfjord sa...

Nej, det är DSBFirst som skall köra Västtågen från den 12 december. Du tänker nog på Krösatågen i Småland som körs av DSB Småland utan medverkan av det brittiska First.