lördag 25 juni 2011

Columbo - in memoriam

Jag läste i tidningen i går (i dag kom det ingen och det gör det inte i morgon heller) att skådespelaren Peter Falk gått bort i en ålder av 83 år. Det var han som spelade kommissarie Columbo om någon nu minns honom: den tankspridde och enögde mannen som lyckades lura brottslingarna genom att verka dum men han var i själva verket mycket skarpsynt.

Till historien hör att det fanns stora likheter mellan Columbo och mig. Även jag är enögd och vi hade ungefär samma kroppsbyggnad. Nåja, jag väger väl lite mer. Vi hade samma rufsiga mörka hår och till råga på eländet gick jag gärna också omkring i en vit poplinrock, som var mer sliten än ren. Ni vet en sådan där praktisk kombinerad regnrock och ytterrock som var så populär på sin tid. Även jag har lurat folk genom min troskyldiga och närmast stupida attityd så att de säger saker som de egentligen inte vill säga. Det har onekligen varit en tillgång i min journalistiska verksamhet.

Jag saknar han som spelade min tvillingsjäl, även om jag nog aldrig passat som polis. Men Columbo klarade skjutproven genom att smita från dem. Det gjorde inte så mycket för lika lite som jag bar han vapen i tjänsten. Vila i frid, Peter Falk.

Inga kommentarer: