onsdag 15 juni 2011

Varning för Grön Tele

Jag blev just uppringd av en glad tjej som sa inledde med ett "Hej Staffan" och frågade om jag ville fortsätta med mitt fasta telefonabonnemang. Ja, det ville jag och jag fick först för mig att samtalet kom från Telia. Men så slog det mig: sa hon inte något annat företagsnamn. Jag frågade igen för säkerhets skull. Jodå, hon ringde från Grön Tele - vad nu det är för något.

Jag frågade om hon kollat i Nix-registret innan hon ringde.
- Nej, vi har inte tillgång till det.
Då blev jag sint, som mina norska vänner säger.
- Då tycker jag att ni skall låta bli att ringa upp kunder som ni inte har någon affärsrelation med.
Varefter jag skrek ett ADJÖ och tryckte av samtalet.

Hur seriöst är ett företag som uppträder på det sättet? Alltså: får ni samtal från Grön Tele tacka för visat intresse och avsluta det genast. Det är mitt råd. Annars är jag rädd för att ni får problem. Stora problem.

Dessutom försöker de locka kunder genom sin miljöprofil. I Grön Teles fall tydligen genom att de planterar ett träd per kund varje år. Det lockar i varje fall inte mig.

4 kommentarer:

Anders Lind sa...

Vadå inte tillgång till Nix-registret? Alla seriösa TM-företag ser till att respektera Nix-registret. Dock finns ett problem och det är om man ringer på mobilen eftersom det inte finns något Nix-register för mobilen. Summa summarum, du gjorde helt rätt

Anonym sa...

Fler varningar för "Grön Tele" !!
Min syster (75 år) har fast abonnemang på Telia. Hon är även med i Nix-registret. Någon ringde och frågade om hon ville fortsätta med sitt fasta telefonabonnemang. Hon utgick att det var från Telia.

Nu kommer det fakturor från "Grön Tele" som hon inte har betalt eftersom hon ju har Telia-abonnemang. I går kom en extra faktura från "Grön Tele" med avgift för betaln.påminnelse.

Hur göra ?
Håkan

Staffan Sävenfjord sa...

Hej Håkan!

Jag föreslår att ni kontaktar kommunens konsumentvägledare eller om ni inte har någon sådan Konsumentverket.

Tackar för kommentaren. Jag blir än mer övertygad om att Grön Tele bör stoppas.

Hälsningar
Staffan

Anonym sa...

Min gamla mamma sa också att hon ville fortsätta sitt abbonemang och att hon var nöjd som det var.
Hon har telia för att trygghetslarmet ska fungera, dessutom granterar inte grön tele att det fungerar via dom.
Vad som hände var att hennes abbonemang övergick till grön tele.
Efter många många turer fick jag en annulering. Min VARNING säger ni JA någon gång under samtal med grön tele så klipper de ihop samtalet så det låter som att du accepterar att byta till dom

Nu har det änteligen en förundersökning på gång mot grön tele.