onsdag 31 augusti 2011

Jakten på den optimala napoleonbakelsen - nu i Ulricehamn

Det är inte bara jag som gillar Günters café i Ulricehamn. Det gör nämligen också kungahuset. Det var nämligen Günter Koerffer som fick äran att leverera bröllopstårtan till Victorias och Daniels bröllop. Hade de beställt napoleonbakelser i stället hade de säkert inte blivit missnöjda. Därmed inte sagt att de var missnöjda med bröllopstårtan.

Napoleonbakelsen på Günters smakade alldeles utmärkt trots att det var lite tidigt på dagen, närmare bestämt klockan 09.00. Det var också anledningen till att jag erbjöds att köpa en från gårdagen till halva priset. Även om jag förde ett himla liv häromdagen när Västtrafik försökte lura mig på drygt 14,59 så tycker jag inte att det är värt 16 kronor att avstå från en färsk napoleonbakelse. Bakelsen var utmärkt men glasyren var lite för blek i mitt tycke. Grädden var aningen frusen och det gav associationer till glass. Inte alls dumt. Priset då? 52 kronor inklusive kaffe. 

Betyget blir fyra tårtgafflar. Avdrag för priset och för den bleka glasyren samt lite för lite mördegsbotten och därmed för mycket grädde. Den var också i minsta laget. Plus för att den serverades med tårtgaffel. Visst är Günters värt att göra en avstickare från riksväg 40 om man har vägarna förbi Ulricehamn.




De två övre bilderna blir större om man klickar på dem.

2 kommentarer:

Tony sa...

Så det var åt det hållet herr Fotografen försvann. :)
För mig blev det besök både på Gunnars och Günters men med frallor båda gångerna.

Staffan Sävenfjord sa...

Hej! Man blir alltid sedd. :-)

Frukost intog jag dock på Kafé Söder, ett gammalt fint arbetarfik som öppnar klockan 06.00 på morgonen. Fast så tidigt var jag inte där. Fralla med stekt ägg och kaviar (konstig kombination men inte alls dumt) samt kaffe för 48 kronor.

Om någon undrar vad jag gjorde i Ulricehamn så tidigt så var det för att jag servar bilen där. Men det är fasligt vad det är långt att gå från Toyotas verkstad till centrum.

Staffan