onsdag 28 december 2011

Det har blivit spännande att sätta på TV:n

Ja, det är inte programmen som har blivit mer spännande, även om de fyra timmarna från Hurtigruten under eftermiddagen i förrgår och i går var mycket spännande att se för mig, som åkte Bergen-Kirkenes tur och retur i april 2007.

Det som gör att det blivit spännande är att vi fått installerat TV via fiber. Det innebär att vi måste ha två boxar för att kunna se TV. Att installera dessa visade sig inte vara det lättaste. Men som tur är har vi Grannsamverkan här på området så Pekka kom upp och hjälpte mig att installera. Det såg lätt ut när han gjorde det. Man kunde också ringa Telia som då skickar en man till det facila priset av 800 kronor. Pekka tar ingenting, men man jag gav honom en hundralapp till Grannsamverkan.

Spännande är det för att nu när man sätter på TV-n vet man inte vad som händer. I bästa fall startar den sedan man startat box nummer 1 med fjärrkontrollen. Ibland startar den upp på nytt och man får vänta någon minut. Ibland kommer att felmeddelande att man måste starta om  boxen. Då drar man ur sladden till box nummer 2 och sätter i den igen och automatiskt letas alla kanaler fram. Det tar ett par minuter. I går fick min far, som bor på samma område, problem och då visade det sig fungera sedan han dragit ur TV-n och satt i kontakten igen.

Det bästa är att vi nu fått bättre bild och en massa kanaler. Vi kan också få betalkanaler till ett betydligt bättre pris än tidigare. Men vad spelar det för roll för mig som i stort bara tittar på ettan, tvåan och fyran?

Det är också spännande att se om min blogg kommer över 50 000 sidvisningar före årsskiftet. Det fattas ett par hundra just nu så det är fullt möjligt. Grön Tele lyckades för ett par veckor sedan komma över 1 000 sidvisningar med mitt inlägg "Grön Tele slår till igen".






Inga kommentarer: