Delar av landet, främst södra Norrland och ett band över Värmland och Dalarna, drabbade av en kraftig storm natten till juldagen. All tågtrafik på börda linjer stoppades då man inte inte ville riskera att tågen skulle bli stående på linjen inklämda mellan två nedfallna träd och sannolikt också utan såväl ljus som värme. Det tycker jag är ett riktigt beslut. På 1950-talet gjorde man inte så men de bestod inte resenärerna till 90 procent av veklingar. I dag finns det resenärer som åker till Norrland utan riktiga ytterkläder. - Vi skall ju inte vara utomhus.. - Nej men om bilen eller tåget går sönder så måste du ju gå ut.
Trafikverket varnade också för att ge sig ut på vägarna så ersättningsbussar var inget alternativ. Nu blev det stopp för trafiken till och från Norrland även natten mot idag och då borde kanske ersättningsbussar kunna ha satts in. Men då fanns det inte tillräckligt med bussar att få tag i.
Jodå, det gjorde det visst det säger Joakim Palmkvist på Svenska Dagbladets opinionssida. Han är vd för Swebus så han är naturligtvis helt opartiskt. Eller tjohej. Nu går han ut ock kritiserar SJ. Kanske kunde väntat lite tills SJ fått förklara sig. SJ:s argument sågar han efter ett.
1. ”Det är för långt att åka buss på de här sträckorna.” Det stämmer
inte. Många åker buss både till Norrland och till Dalarna. Men
framförallt borde man kunna låta passagerarna avgöra själva om de vill
sova i ett stillastående tåg eller åka buss.
Jo, det är rätt långt. Många tågresenärer tycker nog det. Även om SJ:s resenärer kanske i vissa fall skulle föredragit buss framför att bli kvar. Men jag tror inte det är de flesta. I så fall hade de säkert valt buss från början.
2. ”Vägarna är inte säkra.” Det här argumentet är det sämsta. Vi på Swebus trafikerar ju vägarna utan problem. Men när SJ säger såhär skrämmer man våra resenärer eller resenärer som försöker hitta egna lösningar för att kunna ta sig till/från sitt julfirande. Även när mindre vägar inte är farbara på grund av nedfallna träd eller att snöröjningen inte har kommit igång så brukar de stora vägarna vara säkra att fara på.
När Trafikverket varnar för att ge sig ut både på vägarna är det inte lämpligt att sätta in ersättningsbuss. Seriösa bussbolag kör överhuvudtaget inte då. Om Swebus gör det är det upp till dem menjag tycker det andas lite förakt för sina kunders säkerhet.
3. ”Det går inte att få tag på extrabussar med kort varsel under julhelgen.” Det här är struntprat. Vi själva har kontakt med många bussbolag som gärna vill ställa upp med kort varsel när det behövs. Det är en av expressbusstrafikens viktigaste styrkor.
Jag har ofta ringt efter extrabussar vid stora trafikstörningar och fått svaret att det inte finns några bussar att ställa upp med. Det är inte SJ som pratar strunt, det är Swebus som gör det. Swebus kan dra nytta av att det finns en inofficiell organisation av bussbolag som med kort varsel ställer upp för dem. Det kan inte SJ göra. - eller deras bussbeställare Björks Buss.
Att nu vd:n för Sveriges största expressbolag går ut och kritiserar SJ utifrån det han läst i media och dessutom har mage att påstå att det SJ säger skrämmer deras resenärer är inte särskilt hedrande för hans bussbolag, Swebus. Nog skall de väl kunna få resenärer utan att baktala konkurrenter. Men Swebus lär ha haft ett dåligt år.
Det är tråkigt när sådant här händer och det är nästan omöjligt att förebygga.
Vi måste lära oss att acceptera att naturens krafter rår vi inte på. När SMHI går ut med en klass 2-varning är det för att läget är allvarligt.
2 kommentarer:
Dessutom har inte Swebus någon trafik alls norr om Sälen. Man kör inte till orter som Östersund, Luleå, Umeå, Sundsvall, Kiruna vilket SJ gör. Och det var ju de vägarna som drabbades hårdast.
Om du inte visste det innan, men Swebus anordnade en tävling innan jul:
Se länk
http://www.swebusjackpot.se/om.html
Skicka en kommentar