lördag 4 februari 2012

Kölden är hård mot oss

Brrrr! Tittade just på min lilla väderstation och det är nu 16 minusgrader utanför här i Borås. Men den visade också att det är moln på väg och nederbörd. Så vi kanske får del av den "snökanon" (varje år ett nytt meteorologiskt begrepp) som drabbat östra Sverige. Skriver jag inte något i morgon så beror det på att jag är insnöad - alltså mer än vanligt.

Det är så kallt att till och med busbeaglen Sicko tvekar när han skall ut. Nosningarna på meddelanden från andra hundar går snabbare än vanligt fast det är lättare att hitta dessa meddelanden nu när de färgar snön gul. För övrigt är Sicko nog den enda hund i världen som har ätstörningar. Ibland äter han inte alls, ibland hetsäter han som i går kväll när han åt fem pannkakor. Men han är lika pigg för det och han håller vikten.

Järnvägen har också problem. I går var det en industribrand vid Nässjö i närheten av järnvägen som medförde stopp inte mellan Stockholm och Malmö, som DN skrev i rubriken, utan mellan Aneby och Tranås. Än värre var det att kontaktledningen revs ner mellan Stockholms central och Stockholms södra. Det är nog det sämsta stället i landet där man kan riva en kontaktledning. Dessutom var det en rejäl rivning som tog lång tid att åtgärda. Alltså stod all tågtrafik söder ut från Stockholm C stilla i drygt sju timmar.

Observera: inget av detta hade med snön och kylan att göra. Men några politiker gjorde ändå den kopplingen och tyckte att tågen kunde gå till snö - detta trots att de om inte personligen så genom sin kår - i år efter år snålat in på anslagen till bandunderhåll. Värst var Gustaf Fridolin, Miljöpartiets nya språkrör som antagligen är vald för att saknaden efter Maria Wetterstrand och Peter Eriksson skall kännas ännu större. Där stod han populistiskt med ett litet barn i famnen och pratade om att snön stoppat tågtrafiken.

Dessutom sa han att rälsarna (sic!) runt Stockholm inte byggts ut på 100 år. På den tiden har man hunnit anlägga spårvagn i staden och lägga ned det mesta också samt bygga upp en liten del av den igen. Men man har också byggt en bana till Arlanda, man har byggt dubbelspår och till och med fyrspår på de flesta banor runt Stockholm etc. Så har man byggt en tunnelbana också.

Ja, Fridolin yrade mer än snön.
Här pratar Fridolin,
han är full av det söta vin.
 
Nej, Fridolin var inte berusad. Det skrev jag bara för att det skulle stämma med det Karlfeldt skaldade. Men det kunde i och för sig ha varit en förklaring om än inte ursäkt till att han pratade utan att ha satt sig in i det han pratade om. Själv skulle jag velat veta hans uppfattning om varför det tog över två timmar innan det skyddsjordats, så att resenärerna i ett fastnat pendeltåg kunde evakueras.

I natt har SJ ställt in  alla nattåg från Göteborg och Stockholm till Norrland på grund av kylan. Jag tycker nog att man överdriver. Prognoserna talar om temperaturer ner till 35 minusgrader men det skall tågen klara. De liksom infrastrukturen är byggda för att klara ner till 40 minusgrader. I Svenska Järnvägsklubbens debattforum Postvagnen vet debattörerna inga gränser för att beskriva SJ:s uselhet och gamla järnvägare stämmer in i kören och skriver att det var bättre för. Jag jobbade på järnvägen då också och jag fick inte en så svår chock över att SJ bolagiserades och delades upp i olika aktiebolag att det anfäktade mitt minne så jag kommer ihåg att det inte fungerade på 1970- eller 1980-talet heller. Men man blir ju så här i efterhand nästan gråtfärdig av rörelse för all den uppskattning som vi som jobbade vid järnvägen då får nu 25-35 år senare.

Fast egentligen skall nog inte  vi klaga. Jag såg på den norska vädersajten yr.no (prova den, den är bra) att Berlevåg i norska Finnmarken visserligen bara hade 15 minusgrader men det blåste full storm med 25 meter i sekunden så det motsvarade 40 minusgrader. Tyvärr kan jag inte visa några bilder från Berlevåg. Det var meningen att jag skulle fotografera där när jag åkte med Hurtigruten i april 2007 men så visade man i salongen på M/S Midnatsol en film om en manskör i Berlevåg. "Häftig och begeistrad" heter den i svensk översättning. Den vevas ibland i svensk teve och vad ni gör nästa gång så missa den inte.

Själv kunde jag inte slita mig från filmen och gå upp och fotografera i Berlevåg så ni får nöja er med bilder från Båtsfjord, som är hamnen intill. Även där har man kallt: 19,8 minusgrader kombinerad med 18 meter per sekund i vinden. Bilderna blir större om du klickar på dem.


Fast SMHI och yr.no har lovat lite mildare temperaturer nästa vecka.







Inga kommentarer: