Den här bilen skulle nog ha klarat besiktningen om ägaren bara hade fått en tid.
Vi på Carspect tänker ta chansen och visa vad en modern och kundorienterad bilbesiktning innebär.
Så står det på Carspects hemsida. Carspect är ett alternativ till Bilprovningen och de företag som har köpt Bilprovningens gamla stationer. Det lät bra tycker jag och jag anlitade dem förra året, då bilen skulle besiktigas. Det var inga problem att få tid och när jag kom dit så tog de direkt hand om bilen och körde in den och påbörjade besiktningen medan jag gjorde upp det ekonomiska, drack en kopp kaffe och bläddrade i några motortidningar. Efter 20 minuter meddelade det att allt var klart och det var "blankt papper".
Självklart försökte jag boka Carspect i år också. Men se: det var inte det lättaste. Det var snarare helt omöjligt. När jag skulle boka på nätet så uppgavs alla tider i Borås vara slut ända fram till slutet av september. Sedan är det för sent för mig eftersom mitt registreringsnummer slutar med 5.
Jag misstänkte något fel och ringde Kundtjänst. Det var inte det lättaste. Det var snarare helt omöjligt. Första gången väntade jag 30 minuter och då höll jag på att krevera på grund den hemska musiken och rösten som avbröt den efter någon minut med reklam för Carspect. Exakt samma tjat varje gång och budskapet gällde den som har flera bilar. Det har inte jag. Efter fem försök med väntetid på 15-20 minuter kom jag till sist fram.
Jag fick då veta att Borås blivit en "dropin-station". Det vill säga man tar inte bokade tider. Nähä, det kunde man väl skrivit redan på hemsidan så hade mina vidare kontakter med Carspect kunnat avbrytas med en gång. Jag bad Kundtjänst att de skulle be en av cheferna ringa upp mig så jag fick framföra mina synpunkter direkt till ledningen. Givetvis har inte någon ringt.
Dock står telefonnumret till stationschefen i Borås på deras hemsida så jag ringde upp efter ett par dagar och frågade om det verkligen var rätt det som sagts. Nej, det var det inte men alla tider fram till semestern är slut. Mig gjorde det inget för jag kunde lika väl ta en tid i augusti eller september men dem hade man inte lagt ut på hemsidan ännu.
Hade nu Carspects ord om kundorientering varit riktiga hade stationschefen på stående fot bokat in en tid åt mig, men icke. Det fanns inte i hans tankevärld. I stället fick jag veta att kunderna ville ha dropin och de anpassade sig efter det. Jag förklarade att denne kunden ville kunna boka tid och meddelade också att de nu förlorat en kund.
Normalt ber representanten för ett företag om ursäkt i sådant fall och försöker behålla kunden. Men inte här. Jag fick veta att jag inte var välkommen som kund om jag ställde krav på att kunna boka tid. Detta förstod jag mycket väl för stationschefen var väldigt tydlig. Däremot förstod jag inte att alla tider kunde vara slut två månader framåt om kunderna föredrog dropin.
Nu kommer Carspect säkert att hitta den här bloggen och gå i svaromål. Det får ni gärna göra men ansträng er inte för mycket. Jag har bokat tid hos Besikta, som har tagit över Bilprovningens station på Ramnaslätt i Borås. Carspect får försöka hitta en annan kund. Om de vill ha någon.
Förresten sparade jag 150 kronor på att vända mig till Besikta jämfört med att dropin-besiktiga hos Carspect. Hos Besikta kostar det 300 kronor, hos Carspect 450 kronor. Då får jag ändå själv stå för väntetiden. Den dagen jag ringde hade man tvingats stoppa dropin-besiktningen redan vid lunchtid för då
Så här slutar Carspect sin presentation på hemsidan:
Framtiden ser spännande ut och vi hälsar dig varmt välkommen in i vår värld.
De tycks i alla fall ha fallenhet för självironi. För de kan väl inte mena detta.
Edit 2013-05-10:
Jag ser att detta inlägg fått 70 sidvisningar på två dagar. Det är mycket mer än det brukar vara och påfallande många har hittat hit länkade från Bilprovningens intranät. Bilprovningens alltså, inte Carspects. Det skulle vara kul om någon med tillgång till detta ville berätta för mig hur länken presenteras. Det går bra att göra anonymt som kommentar här på bloggen eller till min e-post staffan.savenfjord(snabel-a)telia.com.
Jag tycker att det är väldigt roligt att Bilprovningen uppmärksammat detta och bjuder gärna på den PR-vinst det kan innebära för dem.
Edit 2013-05-14:
Jag har fått en del svar från anställda vid Bilprovningen som berättat att det på deras Intranät regelbundet brukar länkas till blogginlägg som har med bilbesiktning att göra. Så det kanske ändå inte var så konstigt att de länkade. Men hur hittade det inlägget. Nu har det fått en framträdande plats på Google men det hade det inte de första dagarna.
Jag tackar dem som engagerat sig i att svara på min fråga.
3 kommentarer:
Hej Staffan! Läste om dina vedermödor med Carspect. Kundbemötande är definitivt inte deras starkaste sida. Även jag har dåliga erfarenheter som du kan läsa om på:
perrasmotornostalgi.blogspot.se/2013/07/jag-blir-sa-trott.html
Jo även jag har dåliga erfarenheter med Carspect, fast i Åkersberga. Uselt bemötande och noll servicemind. Behöver jag säga att jag aldrig mer besiktigar bilen där.
Jag kan bara bekräfta ovanstående. Gäller Carspect i Järfälla. Direkt farlig brist på kunskap om Sveriges vanligaste bilmodell till och med hos stationschefen!
Skicka en kommentar