onsdag 11 september 2013

Mitt livs stora resa, andra dagens eftermiddag och tredje dagen

Ja, så var det då Bryssel, EU:s och Belgiens huvudstad. Jag har varit här en gång förut, närmare bestämt 1986 på en bussresa, men då var vi lite mer i centrum än området kring Midi/Zuid-stationen. Det var ungefär en och en halv kilometer till Grand Place och den kända statyn Manneken Pis, men jag fann ingen anledning att se den en gång till. Den var en besvikelse förra gången eftersom den var så liten. Statyn alltså om nu någon trodde jag tänkte på något annat.

Därtill kom att sommaren hade fått ett återfall och jag såg på hotellet att det varit 31 grader varmt på eftermiddagen. Så det blev mest lite vandring runt stationen och det bredvidliggande hotellet. På Avenue Fonsny var trafiken tät och inte blev det bättre av att ena körbanan var avstängd på grund av vägarbeten. På det som var kvar fick bilar och bussar och spårvagnar samsas. Att köra bil i Bryssel kräver starka nerver och det var först under 1960-tal som det blev obligatoriskt med körkort i Belgien. De som då kunde dokumentera att de körde bil fick körkortet utan uppkörning eller teoriprov.



Disciplinen var god och kollektivtrafiken inklusive taxi släpptes beredvilligt fram.Spårvagnarna verkade ha företräde och man kunde ofta se bilar som kört för nära spårvagnsspåren backa någon meter i farlig närhet till den bakomvarande i kön för att släppa fram spårvagnen. Spårvagnsförarna körde med minsta möjliga marginal men vad jag såg lyckades de alltid stanna om bilen inte stod hinderfritt. Men det blev ett rejält plingande med varningsklockorna. Spårvagnarna är av i princip två typer. På de första bilderna syns två av dem som är tillverkade av PCC, inte helt olika de som fram till 1967 gick i Stockholm och inte heller de äldsta som än i dag rullar i Göteborg.



Och så har vi de lite nyare som är tillverkade av Bombardier.


Spårvägssystemet i Bryssel är omfattande. Enligt Wikipedia är det av de tio största i världen. Tunnelbana finns men den är inte särskilt utbyggd. Därtill finns också två spårvägslinjer som till största delen går i tunnel. Förutom spårvagnar passade jag på att fotografera några bussar. Busstrafiken verkade också väl utbyggd. Bussarna fick köra i de körfält som spårvagnarna använde, men i övrigt såg jag inte att de hade egna körfält.

STIB kör tätortsbussarna. Den belgiska tillverkaren Van Hool har gjort många av dem men jag såg också många som var karosserade på Volvo-chassi av likaledes belgiska Jonckheere.


TEC och de Lijn kör bussarna som går på vad vi skulle kalla regionallinjer. Någon högre standard är det dock inte på dessa bussar.

 

Så tillbringade jag någon timme med att fotografera tåg på Midi/Zuid-stationen. Att Zuid står för syd är kanske inte så svårt att räkna ut och det är det flamländska ordet. Men att det franska Midi också betyder syd är kanske lite svårare. I synnerhet som fransmännen också använder ordet "sud" för syd. Förklaringen är dock att midi är mitt på dagen och då stor solen i syd. Därför får midi också beteckna väderstrecket.

Där stiftade jag bekantskap med snabbtåget Thalys som går Amsterdam-Bryssel-Paris och Köln-Bryssel-Paris. Det går också tåg bara mellan Bryssel och Paris och då åker man de 300 kilometrarna på 1 timme och 25 minuter. Högsta hastigheten är 300 km/tim. Thalys har nästan helt slagit ut flyget mellan dessa båda metropoler.



Ett tågsätt rymmer 377 passagerare men om det behövs fler platser kan två tåg kopplas samman. 


Som synes skiljer sig tågens förarvagnar lite i utseende från varann. Det finns två typer: PBKA (översta bilden) och PBA (understa bilden).

Så blev det kväll och natt och jag sov gott i den breda sängen och gick ned för att äta frukost. Det visade sig att denna inte ingick i rumspriset utan kostade 15 euro. Det är mycket för en frukost men det fanns precis som i London mycket att äta. Jag lastade in rejält för att kunna hoppa över lunchen och det var en strategi som lyckades. Här var också äggröran mycket god - och så fanns det pannkakor.

Tog en promenad i området igen på förmiddagen, då solen sken men det var något svalare än dagen före. Men på eftermiddagen skulle det bli 34 grader. Då hade jag dock lämnat Bryssel, i varje fall de mer centrala delarna för att vistas på flygplatsen Brussels Airport. Jag tyckte det var bäst att ta gott om tid på mig och åkte därför med tåget som gick från Midi/Zuid klockan 12.00. Det var ett vanligt belgiskt tåg med dubbeldäckade vagnar, ett likadant som detta.


Avståndet till flygplatsen är 17 kilometer, vilket är nära för att vara i en så stor stad. Men tåget tog 24 minuter och det var nästan aldrig uppe i en hastighet över 40 km/tim. Detta tillsammans med att jag var helt ensam i min vagn gjorde att jag ett tag trodde att jag råkat hamna på ett tåg som var på väg till uppställningsbangården. Och på biljetten stod att den gällde till Brussel National Luchthaven. Denna flamländska! Jag var ju på väg till den internationella flygplatsen och det var också där jag hamnade.

Väl framme var det inga större problem. Tågen ankom i källaren. Första våningen nåddes med rulltrappa och där fanns ett par gigantiska hissar som förde oss till tredje etaget, där själva flygterminalen finns med sina många incheckningsdiskar. Jag såg två stycken som var märkta med Brussels Airlines, som jag skulle flyga med och det var långa köer till bägge. Jag ställde mig i den längsta (den kortaste var nämligen bara för dem med Busines Class) innan något slog mig att det måste vara fel. Felet var att här checkade bara de som skulle till Ukraina in.

Således hittade jag massor med incheckningsdiskar lite längre bort och här var det heller inga köer. Så jag hade gott om tid i terminalen innan planet lyfte 15.30. Det blev en behaglig flygresa, mycket eftersom planet bara var ungefär halvbesatt. Det var en för mig ny bekantskap bland flygplan: Avro RJ100.

Vid Landvetter mötte den förbeställda taxin och körde mig ända hem. Chauffören var från Syrien och det gav upphov till ett trevligt samtal denna dag, dagen efter när Obama besökt Sverige. Det chauffören sade fick mig att tänka efter en hel del, men det kommer eventuellt i ett annat blogginlägg.

Tidigare inlägg i den här serien:
http://savenfjord.blogspot.se/2013/09/mitt-livs-stora-resa-forsta-dagen.html
http://savenfjord.blogspot.se/2013/09/mitt-livs-stora-resa-andra-dagens.html


Jag tänker inte upprepa hur du gör för att få större bilder.

Inga kommentarer: