måndag 7 september 2015

Det skulle ha kommit en krokodil men det kom ett trälok till Borås C


I år firas att det är hundra år sedan som eldrift infördes vid den svenska järnvägen. Några prov i mindre skala hade gjorts mellan Stockholm och Värtan respektive Järva tidigare men det var 1915 som kraftverket i Porjus byggdes och därmed kunde elektrifieringen av Malmbanan påbörjas. År 1926 var hela Västra stambanan mellan Stockholm och Göteborg färdigelektrifierad.

Eldriften har betytt mycket för järnvägarna i Sverige och man räknar med att i dag ungefär 90 procent av all tågtrafik i landet sker med eldrift. Övriga tåg dras alltså av diesellok eller utgörs av dieselmotorvagnar.

Visst kan nedfallna kontaktledningar ibland kännas irriterande och det har i sådana fall väl varit en och annan resande som sagt:
- Sätt in ånglok eller diesellok i stället.
Men faktum är att utan eldriften hade inte den svenska järnvägen kunnat växa så som den har gjort och på köpet bli så miljövänlig.


Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle skall högtidlighålla 100-årsjubileet 12 - 13 september men redan i går och i dag den 6-7 september skulle ett veterantåg som startat i Schweiz gå till Gävle. Det gick från Ängelholm (där Sveriges andra järnvägsmuseum finns) på sin väg till Gävle och passerade då Borås. Tåget var tänkt att bli draget av ett riktigt gammalt fint ellok av schweiziskt ursprung, en så kallad krokodil. Den som hade Märklin modelljärnväg i sin ungdom vet vad jag menar. Ett sådant lok skulle man bara ha. Fast de var dyra så det var inte alla som fick det.

"Ce6-8" fotograferat av Laurent Stalder (www.trainlgb.com). Licensierad under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons. 

Krokodilen var mycket riktigt med från Schweiz men i trakten av Berlin upptäcktes att det hade blivit varmgång i ett lager och det innebär en omfattande, tidsödande och besvärlig reparation. Loket togs in på verkstad och felet reparerades föredömligt snabbt. Se mer nedan bland bildtexterna om det läge som råder när detta skrivs.

Aldrig trodde jag att man skulle få se ett sådant lok i Sverige. Ja, nu fick jag ju inte det heller men de som har möjlighet att ta sig till Gävle lär få se det. Att det blir så kan man tacka en man vid namn Henrik Reuterdahl för. Egentligen är han elgubbe vid Trafikverket i Jönköping men mest jobbar han som idéspruta och organisatör för alla evenemang med extratåg och annat vid Järnvägsmuseum.

Nåväl, bättre loklös än rådlös. Henrik lyckades få museiföreningen MfÖSJ i Kristianstad att ställa upp med sitt fina D-lok med träkorg från 1925. För säkerhets skull förstärks det med ett av Järnvägsmuseums Da-lok från 1955.

Så det var ändå ett stiligt ekipage som kom till Borås vid 15-tiden på söndagen cirka en kvart före körplanens tid. Två lok och sexton vagnar varav sex schweiziska. Det blev ett cirka 25 minuter långt uppehåll vid Borås centralstation och många intresserade hade sökt sig till stationen för att se och fotografera tåget.

På spår 5 var tåget skyltat. Lite torftigt kanske. Tåget skulle ju inte bara gå till Herrljunga utan fortsätta till Gävle. På grund av översvämningar i Närke fick det dock gå en annan väg från Herrljunga än den normala, nämligen via Öxnered, Kil och Falun. På gamla BJ-banan med andra ord - även kallad GDG-banan. Resenärerna var säkert inte ledsna för denna omledning.


Tåget kommer in till Borås Central från Varberg cirka 15 minuter före vad som stod i körplanen (eller tidtabellen som man sa förr i världen). Du-loket får köra fortare än vad Krokodilen skulle fått. Bakom går ett Da-lok för att få extra dragkraft till det långa tåget.


Det är ett långt tåg och det var länge sedan som ett så långt tåg gick mellan Varberg och Borås. Om det överhuvudtaget har hänt. Endast de främsta vagnarna kommer med på bilden.



Tåget rullar in på spår 5.


En närbild på Da 888. Stolpar i vägen är sådant man får räkna med vid elektrifierade järnvägar.


Lokpersonalen tar en rast under det cirka 25 minuter långa uppehållet i Borås.


Här syns det mesta av tåget även om tågexpeditionsbyggnaden och plattformstaket skymmer en hel del.


En bild där jag utnyttjar kamerans zoom. Den är inställd på ungefär 50 gångers förstoring. Skärpan blir hyfsad i alla fall trots att jag saknade stativ.


Tåget startar igen från Borås exakt på minuten.


Och så fortsätter det mot Herrljunga. Nåddes tidigare i dag måndag av beskedet att Da-lokets batteriladdning lade av i Hällefors och det kunde därför inte fortsätta. Eftersom man inte ville låta träloket dra ensamt rekvirerades ett diesellok från Kristinehamn som förstärkning . Det blev ett lok som är målat för Great Northern i USA. Denna målning gjordes när loket medverkade i inspelningen av filmen "Dancer in the dark" med bland annat isländska Björk i rollerna.

Till Falun skickades det andra funktionsdugliga Du-träloket så det blev alltså två trälok som drog tåget Falun-Gävle. Om nu planerna håller. Säga vad man vill men Reuterdahl och hans medhjälpare lyckas alltid finna diggabla lösningar på problemen.


Så lite om vagnarna. Främst i tåget gick tio svenska vagnar. Det var sittvagnar och sovvagnar, en restaurangvagn och en kafévagn samt en resgodsvagn.

Sist gick de sex schweiziska vagnarna. Det var tre sittvagnar/sovvagnar, en restaurangvagn och en barvagn. 



Sist gick den godsvagn som skall ha varit förråd till restaurang- och barvagnarna för sådant som inte behöver vara i ständig kyla.  T ex sådant som hälls på flaska.


Aktuell rapport från Sveriges Järnvägsmuseum nu måndag den 7 september klockan 17.00 är att tåget har lämnat Hofors draget av två trälok. Det har således inte långt kvar till Gävle.  Krokodilen är reparerad och provkörd utan anmärkning varför den kan gå till Gävle via Danmark och södra stambanan denna vecka så att den är på plats i Gävle till evenemanget 12 - 13 september. Då kommer många ellok att visas upp. Bland annat visas SJ:s första Rc-lok (Rc1 1007) visas upp omlackerad i orange, alltså som den var under de första decennierna vid SJ.

En bild på Great Northern-loket, som hjälpte till att dra tåget Hällefors-Falun. Så här såg det ut 2005:


Och här har vi Järnvägsmuseum Du 101 med just Du 109 bakom. Bilden togs i samband med svenska järnvägens 150-årsjubileum år 2006.



Vill du ha större bild? Nemas problemas!! Det är bara att klicka på bilden med mushjulet.






Inga kommentarer: