söndag 9 augusti 2015

År 2015:s åttonde torgträff i Borås: tema svenska fordon. Del 2.

Fortsätter visa bilder från tisdagens torgträff. Första delen finns här.

Saab 

Flygplanstillverkaren Saab började tillverka bilar 1947 och 2011 var det slut för bilfabriken i Trollhättan att göra Saab. Dock lever varumärket kvar hos kinesiska NEVS så det är möjligt att det åter kommer att tillverkas Saab-bilar. Det är ungefär lika troligt som att jag får Nobelpriset i litteratur för den här bloggen.

Först ut en Saab 93 från 1956. Saab 93 tillverkades 1956-1960 och motorn hade tre cylindrar men det var fortfarande tvåtaktsmotor. Och självmordsdörrar, alltså sådan som öppnades i framkant i stället för bakkant. Råkade man pilla upp dörren under färden var risken för att man skulle falla ut stor.


Saab 96 de luxe från 1962. Saab 96 tillverkades i drygt 20 år, 1960-1980.  Fram till 1967 kunde den bara fås med trecylindrig tvåtaktsmotor men sedan kunde man också välja en fyrcylindrig. Från 1968 var det bara den senare som tillverkades.

Ännu en Saab 96, denna från 1965. 

En Saab 93 till, denna från 1959.  Lite hörs det av tvåtaktsmotorn om än inte lika mycket som hos föregångaren Saab 92. Ni vet den som lät Saab... b... b... b... b...

 Och så en Saab 96 med V4-motor från 1974.

Saab tillverkade också en sportbil - Saab Sonett. Denna är från 1968. Sonett tillverkades i olika versioner 1956-1974. Det var denna som Rolv Wesenlund i den berömda tandläkarscenen kallade Volvo Sonett och hävdade att den var tillverkad i Italien. När patienten försökte förklara vad som var rätt så lät han borret gå i munnen på honom tills han höll med.

Övriga pärlor

Träffens äldsta fordon fick skjuts till Stora torget. En T-Ford från 1923.

Ett par husvagnar var också med.  Finast av dem tyckte jag denna Constructam Coral 1 från 1971 var.

Den här bilen hade väl egentligen inget på träffen att göra men det var ändå trevligt att se den. Tycks vara ett hembygge Räser 1 årsmodell 2014. Tyvärr vet jag inget mer om den.

Näst äldsta fordon var denna från 1926, en Bentley 3-litre Speed från 1926. Den ägs av Kjell Lind på Classic & Sport Car i Ulricehamn. 

Fiat 500 gick tydligen också att få som distributionsbil.  Enligt texten på sidan gick den för en färghandel. Undrar hur många burkar färg och penslar man fick plats med. Bilen är från 1947.

Träffens snyggaste bil enligt min enkla mening: en Plymouth P 23 Cranbrook från 1951. Svart är snyggt om det är välputsat och välvaxat som här.

Slutligen några bilder från rådhustrappan på folkvimlet. I bakgrunden på första bilden syns scenen där Ola Salo lockade 16 000 personer till sin konsert två dagar senare. Bakom scenen skymtar Handelsbankens vackra fastighet. Handelsbanken skall dock nu efter 100 år här flytta till modernare lokaler i Pulsen-området. Det vill säga Borås bankkvarter där det för säkerhets skull knappt finns någon annan verksamhet.



Större bild?? Klicka på den med mushjulet!!

Inga kommentarer: