Del 2 av redovisningen av bilarna vid Torgträffen den 18 augusti ägnas åt europeiska bilar utom svenska (som redan har redovisats i del 1).
Ford Zephyr tillverkades av Fords brittiska fabrik 1950-1972. Här är en sådan tillverkad i mitten av perioden, alltså 1961. Ägaren är en man på 67 år och han har ägt den i två år och tio månader.
Lill-Cittra eller mer officiellt Citroën 2 CV Charleston från 1982. Det är en 61-årig kvinna från Klädesholmen som är ägare och har varit så i 26 år och 11 månader. Motorn är på 29 hästkrafter men bilens vägegenskaper är så goda att man kan ta en genväg över närmaste nyplöjda åker om man vill.
Opel Kapitän var en stor bil och på sin tid mycket vanlig som taxi och polisbil. Den tillverkades mellan 1938 och 1970 i en mängd olika varianter. Den första hade ingen likhet med den sista. Här en Kapitän P De Luxe från 1962. Ägare är en 66-årig man från Alingsås sedan en månad.
En Volkswagen 1302 LS Cabriolet från 1971. En 59-årig man från Borås, för övrigt en tidigare kollega, äger den sedan 26 år och tio månader tillbaka.
Renault 1132 R8 Major från 1965. Ägaren är 75 år och han bor i Sparsör. Han har ägt fordonet i 29 år och 1 månad.
Minsann dök inte en Trabant upp. Trabant tillverkades i DDR och det går många historier om dem. Man kunde få stå i kö upp till 15 år innan man fick köpa en Trabant. Fördelen var att den inte rostade eftersom karossen till stor del var byggd i duroplast. Den tillverkades 1957-1991 i Zwickau och kunde fås i två varianter: vanlig sedan eller kombi. Det gick också att få den i lyxversion, vilket innebar att den var utrustad med dragkrok. Kruxet var att man inte själv fick välja vare sig utförande eller färg.
Trabant slutade tillverkas strax efter murens fall och väldigt många har bevarats till eftervärlden. Många har också blivit förvandlade till skrot efter olyckor. Även sådana i relativt låg hastighet kunde förvandla den sköra plasten till en hög skrot. Eller något som liknar ett konstverk på Sandwalls plats i Borås.
Det här är en P63 från 1971. Motorn är tvåtakts och på 26 hästkrafter. Ägaren är en 79-årig man från Borås. Han köpte den för femton och ett halvt år sedan. Ägaren gillar tyska småbilar och i hans samling finns också Heinkel Tourist, Goggomobil och Lloyd. Tidigare hade han också en röd Messerschmitt men den är nu såld.
Visar helt utom tävlan en bonusbild på nämnda Messerschmitt när den deltog i Polarrallyt som utgick från Luleå 2008. Det blev dock skjuts på lastbil mellan Västergötland och Norrbotten.
Från Polarrallyt minns jag att vi gjorde en utflykt där vi passerade polcirkeln. Jag hade precis kommit hem från Grönland när jag flög till Luleå för att vara med på evenemanget. Vår reseledare frågade om jag åkt över polcirkeln förut och jag svarade kaxigt:
- Ja, detta var tredje gången.
Och lade till:
- Den här veckan alltså.
Fortsättning följer...
En blogg som jag hållit på med i sedan juli 2008. Den handlar mycket om tåg och bussar men också om vardagslivets små glädjeämnen och förtretligheter. Skriv gärna en kommentar på mina inlägg men du måste ange ditt namn (det riktiga eller en känd signatur). Annars godkänner jag vanligtvis inte din kommentar. Var god respektera upphovsrätten för de bilder jag lägger ut på bloggen. Kontakta mig om du vill använda dem annat än rent privat.
fredag 21 augusti 2015
År 2015:s tionde och sista torgträff i Borås: nostalgikväll med charmtävling. Del 2: Europeiska bilar.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar