tisdag 9 december 2008

En helt vanlig tisdagskväll

Bilen är fortfarande på verkstad. Det gäller att klara sig utan men det går rätt bra. Och kniper det så kan jag ju låna min fars RAV-4. Den behöver lite fler mil på mätaren. Har inte ens gått 5 000 mil trots att den är över 9 år gammal. Lånade den således till Coop Forum i dag. Sedan ICA Maxi öppnade har det blivit riktigt trivsamt att handla där. Lite folk och gott om parkeringsplatser. Men å andra sidan har de sällan mer än två kassor öppna. I dag var det så och det stod 7-8 personer i kö till varje. Valde den kortaste fast jag redan på den tiden man köade till Systemet lärde mig att det alltid går fortast i den längsta.

Således fastnade jag bakom en äldre herre, som fick för sig att möblera om i kundvagnen i stället för att lasta upp på bandet. Kassörskan satt otåligt trummande och väntade på att han skulle få upp nästa vara på bandet. Till sist övervägde jag att hjälpa honom att vräka upp allt han hade i vagnen men väluppfostrad som man är så... När han äntligen fått upp allting så stod han kvar och körde inte fram vagnen, så att jag inte kunde lasta upp mina varor. Rent hyfs säger väl att när man packat upp på bandet så går man fram och ställer sig mitt emot kassörskan. Nähä, han stod kvar tre meter från henne och fick sträcka fram pengarna till henne. Och hon fick sträcka sig tillbaka med växeln.

Ja, letar man kan ju hitta mycket att reta på sig även i vardagslivet. Jag får väl i alla fall tacka den äldre gentlemannen för ett uppslag till kvällens blogg. I övrigt hoppas jag att jag i dag har avslutat all planering för trafikavbrottet på järnvägen Göteborg-Trollhättan under kommande veckoslut. Sådan planering är Murphys lag i sin prydno. Det vill säga allt som kan gå fel går också fel. I dag kom till exempel norrmännen på att tågpersonalen inte kan åka med bussarna till Göteborg, som vi kom överens om i september, utan de måste stanna i Trollhättan. Det gällde således att hitta personal till bussarna i Göteborg. Jag gick lättaste vägen: jag tar det själv. Så fixade jag annan personal till Trollhättan. Det löste sig snabbt. Tack Mia och Peter! Så upptäckte jag att Västtrafik visserligen informerar om trafikavbrottet på sin hemsida men samtidigt så har de fel tidtabeller i sin reseplanerare. Får väl hoppas att det inte är så många som letar tågtider där. Men ett irriterat mejl till Västtrafik blev det i alla fall.

Nu skall jag titta på Packat och klart i SVT. Det blir ett reportage från San Remo, den fina italienska staden som ordnar blommorna till Nobelfesten. Vi åkte genom den på min resa till Rivieran, men det blev tyvärr inte tid till något uppehåll.

Inga kommentarer: