onsdag 31 december 2008

Ett år har snart gått

Så går då snart år 2008 till historien. Det har varit ett dystert år, inte minst när det gäller finanser och konjunktur. Men snart är detta glömt. Jag hade alldeles glömt bort de svåra åren i början av 1990- och 2000-talen när media började påminna om dem. Jag minns inte att jag behövde blanda bark i brödet - då heller. Och ofrivilligt arbetslös har jag varit en gång i mitt liv. Det var 1971 när SACO-SR strejkade. Bland annat togs tågledarna vid SJ ut i strejk och alla tåg med undantag för några lokala tåg ute i landsorten stannade. Strejken varade fem veckor innan staten gick in med en tvångslag. Och vi som jobbade på SJ:s dotterbolag AB Trafikrestauranger blev permitterade dessa veckor. Enda gången i mitt liv jag gått på A-kassa.

Så här efteråt var strejken nyttig för mig. OK, ekonomiskt drabbades jag väl men jag hade på den tiden ändå så svårt att hålla i pengarna att det inte spelade någon större roll om jag fick lite mindre i handen. Det försvann ut lika snabbt för det. Men det var då mitt intresse för fackliga frågor väcktes, något som säkert bidrog till att jag började anses mer som den kloke unge man jag egentligen var och inte en obotlig slarver. Det resulterade i bättre jobb och ett bra liv. Och även om den fackliga karaktären kom av sig sedan jag råkat skratta åt förbundsordföranden vid fel tillfälle så blev det ju ändå lite av karriär på annat håll.

Jag har blivit mycket imponerad av Posten. Jag fick nämligen i förrgår ett vykort adresserat "Staffan Sävenfjord, Tågkompaniets regionkontor, Borås". Någon sådan adress finns inte - nämnda regionkontor är inrymd i en liten del av mitt kombinerade sov- och arbetsrum och delar lokaler med Bussbranschens lokalredaktion. Men Posten hade lyckats leta fram min adress och kortet kom i brevlådan.

Jag har lyckats övertala mig själv att ta en ledig nyårsafton. De tidigare nämnda problemen med de felannonserade Oslo-tågen kvarstår även i dag men jag har lyckats övertyga mig själv att det nog fungerar även utan mig. Och nu var det mer än en timme sedan som tåget skulle ha gått och än har jag inte hört några problem. För oss som vill kontrollera allt är sådant en uppskakande upplevelse, men det känns också skönt att veta att man inte behöver göra allt själv. I synnerhet inte lösa alla problem som kan uppstå på grund av att andra har gjort fel.

2008 har varit ett innehållsrikt år. Jag har varit med om en tågbolagspremiär. NetRail körde sitt chartertåg till TUR-mässan i Göteborg i mars. I april åkte jag norsk motorvagn typ BM73 mellan Gävle och Karlstad.

I maj var jag på veteranbussträff i Molde i Norge, en av årets fyra långresor med Magnus Knutssons gamla Scania-Vabis-buss från 1966. I maj var jag också med och provkörde en av de tre första bussarna i Sverige som tillverkats i Kina. Blev förvånad över den höga kvaliteten. Kineserna kan bli farliga...

I juni var jag på en 14-dagars båtkryssning mellan Köpenhamn och Kangerlussuaq på Grönland. Hemma igen och direkt därefter flyg till Luleå för ett veteranfordonsrally och så hem med Magnus buss igen.

I augusti var jag i Lettland för att vara med och hämta hem några nya bussar. Och i slutet av den månaden ny resa med Magnus, denna gång till en veteranbussträff i belgiska Diepenbeek.

I september blev det två resor, först en tredagars studieresa till Rügen och så en bussresa till Provence. Denna gång i en modern turistbuss.

I oktober var det persontrafikmässa i Göteborg och månaden avslutades med årets fjärde Magnus-resa, nu till Harz. Och i november och december har det varit mycket jobb här på regionkontoret med anledning av banarbeten, tidtabellsskifte och felannonseringar. Samt ett än så länge hemligt projektarbete, som har medfört resor till Göteborg, Stockholm och Oslo.
Ett innehållsrikt och på det hela taget bra år för mig alltså. Även om det slutade lite dåligt med ont i ett knä (det är bättre nu) och vissa symptom på stressreaktion. Men den klumpen har nu lämnat magen och jag börjar åter sova gott om nätterna.

Med denna lilla årsbetraktelse ber att jag få önska mina läsare Ett Gott Nytt År samt tackar för alla trevliga kommentarer jag har fått under det knappa halvår jag har bloggat. Första april 2009 blir jag folkpensionär...

Inga kommentarer: