måndag 15 december 2008

Pust - då var den helgen över

Som jag skrev tidigare har jag varit stationsvärd i Göteborg i helgen. Det känns skönt att det är över, för det har varit ganska jobbigt stundtals. Närmare bestämt vid de tillfällen då tågen skulle ha gått, de som nu blev ersatta av bussar.

En del gick bättre än jag trott, en del sämre. För att ta det första först så hade faktiskt de allra flesta fått reda på att bussarna gick cirka 35 minuter innan tågets ordinarie avgångstid. Visserligen har det stått så i alla tidtabeller och vid sökning på nätet, men så var det NSB som på biljetter sålda före den 4 november ändå hade skrivit fel tid samt Västtrafik, som gett helt fel upplysningar och först på fredagen fick in ett meddelande om att det stod fel i reseplaneraren. Vid tågets ordinare avgångstid dök det så upp ett 10-tal till Oslo och ett 10-tal till Ed. Det finns ju alltid ett antal som åker enligt gammal vana ("det brukar ju gå ett tåg då. Va, banarbete. Det hade jag ingen aaaning om"). För dessa fanns alltså extrabussar.

Sedan var det otroligt rörigt med alla bussar som skulle gå till olika destinationer och att få folk att komma i rätt buss var stökigt, men en supertrevlig stationsvärd från Bussakuten hade hand om SJ:s bussar och vi hjälpte varann. De flesta kom nog med rätt buss. Men lik förbannat - trots att jag var inne i bussen och frågade - hade två resenärer kommit med fel buss och blev frånåkta i Trollhättan. Egentligen var det väl resenärernas eget fel, men de fick i alla fall taxi till Fredrikstad respektive Ed. Kruthusterminalen har plats för sju bussar. Tränger man ihop dem ordentligt går det få in 10. Vi hade i regel 15.

För övrigt tog de som blivit felupplysta saken med ro och uppskattade att det trots allt fanns en buss. I morse kom det tre resenärer som skulle till Oslo vid tågets ordinarie avgångstid. Den förste var suverän: han medgav utan omsvep att han inte läst på biljetten. Sedan dök det upp två till, som inte ens hade köpt biljett. Jag borde väl frågat om de inte borde ha kollat tidtabellen innan de åkte - det var ju trots allt tidtabellsskifte i går också - men jag iddes inte. Det fanns ju en buss som med tre resande fick köra till Oslo. Den ene herrn var dessutom otrevlig: "Hoppas jag bara behöver betala för bussbiljett nu". Det var då rätt skönt att kunna dräpa till med svaret: "Du behöver inte betala någonting." Den tidigare mycket mångordige blev plötsligt märkligt tyst. När han återfick talförmågan vet jag inte, men det var i alla fall sedan bussen kört. Undrar om han första ord blev "Tack".

I morse släpptes trafiken på igen. För en timme sedan kom en meddelande att en sprängning i Bohus gått fel och det är trafikstopp minst fyra timmar. Den här gången var inga bussar förbeställda så det lär bli ett ännu större kaos. Dessutom inga extra stationsvärdar på plats. Jag säger som den gamle pensionerade stationsvärden: "Där är ett trafikavbrott men det ger jag fan i. Där är ett annat trafikavbrott men det ger jag också fan i."

Så jag har bott tre nätter på Scandic Crown i Göteborg, det hotell där vi också har vår åkande personal boende. Det är ett trevligt hotell men såväl nätterna till fredag som lördag var det fullbokat. Jag har aldrig hittat ett hotell som varit konstruerat för att vara fullbokat. Köerna till receptionen blev långa. Vid hissarna var det mer eller mindre kaos, mycket beroende på att en av de tre hissarna stod stilla. För att sedan inte tala om frukosten i går morse. Fullt överallt. Men Scandic Crown är suveräna att ordna frukostbuffén så att det inte uppstår onödig köbildning. Och de hade också ordnat två separata bufféer. Och till sist hittade jag en plats hos ett sällskap, som råkade ha en stol ledig vid sitt bord. Så det blir bra betyg trots allt. Hissen kunde ju hotellet knappast hjälpa. Rummet var bra och bemötande mycket trevligt.

Västtrafik och deras reseplanerare fortsätter att irritera mig. Vid en koll i dag fick jag mina värsta farhågor besannade: de tåg som är inställda i jul- och nyårshelgen finns medtagna. Blir väl en och annan som kommer till stationen och kan känna sig blåst där.

I morgon skall jag flyga med Wideroe till Oslo. Och så tåg hem. Eftersom den som kör en resa alltid har något att berätta så blir det väl något här om det också. Att flyga är inte precis det bästa jag vet. Men tyvärr nödvändigt ibland.

Inga kommentarer: