onsdag 18 mars 2009

Biltvätt

Jag har just varit och tvättat bilen. Det är något med biltvätt jag inte förstår. Ja, det är två saker. Det ena är att gör jag det själv så blir bilen inte ren utan det enda som händer är att jag blir rejält våt. För att råda bot på detta investerade jag för många år sedan tillsammans med min far i en högtryckstvätt. Jag har använt den en gång, han har använt den två. Det är alltså den i särklass dyraste biltvätt jag har gjort. Enda trösten är att det väl aldrig blev av att jag betalade min andel för investeringen till honom.

Det andra konstiga är att om jag lämnar in bilen för manuell tvätt så kostar det mindre och blir bättre än om jag gör det i automat. Dessutom sliter det mindre på lacken. Det tar aningen längre tid att tvätta manuellt, men då har jag inte räknat med tiden jag behöver vänta på min tur vid automaten. Vid manuell tvätt bokar jag en tid. Så varför tvättar folk bilen på trädgårdsgången med en illa fungerande högtryckstvätt (det är väl dessutom förbjudet) och varför tvättar de i automat? Själv anlitar jag ett företag som heter Mr Robinson, som också en gång om året för några hundralappar städar ur bilen invändigt.

Nästa steg är bara att man ringer och så hämtar de bilen och ställer tillbaka den i garaget nytvättad. Ungefär som en ungkarlskollega som investerade i en helautomatisk diskmaskin. Efter en vecka ringde han till försäljaren:
- Maskinen fungerar inte.
- Jaså, vad är det för fel?
- Jo, jag satte på den för fyra dagar sedan och den har inte ens dukat av bordet än.

På radion i dag fick jag veta att mitt liv kommer att förkortas med mellan 8 och 10 år. Nej, jag röker inte men kraftig fetma är lika farligt, sades det. Om man både röker och har kraftig fetma då? Ja, nu är jag inte för tjock egentligen utan jag är för kort. Närmare bestämt cirka 30 cm enligt vikttabellerna. Men om jag inte varit det så hade jag alltså varit 75 år i stället för 65 i dag.

Apropå det: nu blir det spännande att se vem som vinner tävlingen om att betala ut min första ålderpension. Det fortsätter att komma besked från olika håll om tilläggspension och jag har för länge sedan tappat kontrollen. Så det får väl bli som det blir...

Annan välgörenhet utövas av Telia. Häromdagen ringde en trevlig kille på min mobiltelefon och erbjöd mig ett billigare abonnemang än det jag hade. Enda haken var en bindningstid på 24 månader. Eftersom jag ändå inte har planer på att byta telefonileverantör så var ju det inget problem. Att ha bundet telefonabonnemang är för övrigt väldigt bra. Man kan ju i dag inte gå in på ett varuhus utan att det står minst en teleleverantör som vill pracka på en gratis mobiltelefon och ett svindyrt abonnemang. Men då säger man bara: "Jag har bundet abonnemang" och så är man av med dem. Det fungerar säkert även om man inte har sådant också.

Säljare som ringer är annars inte så vanligt numera när det finns Nix-registret. Någon enstaka gång ringer någon och då frågar man om han glömt kolla i Nix-registret. Då kommer han av sig i svadan och jag har fått ett övertag. Långt före Nix-register och till och med innan telefoner blev allmän egendom så fanns det försäljare som åkte omkring i husen och försökte sälja t ex försäkringar. En gammal gumma hemmavid fick ett sådant besök och försäljaren beskrev i vidlyftiga ordalag alla fördelar med försäkringen (nackdelarna råkade han glömma). Till sist utbrast gumman:
- Ôm ja bara kunne begripa va ja har gjort denne kar'n fôr gôtt ättersôm han vell me så möcke väl.
Försäljaren kom av sig och det blev ingen försäkring såld.

I morgon skall mitt onda knä och jag besöka TUR-mässan i Göteborg. Om det är någon av mina bloggläsare som också är där så ses vi kanske. Lokalradion rapporterade just att turistnäringen inte märker av finanskrisen så det blir kanske en trevlig TUR-mässa - i år också.

Inga kommentarer: