lördag 6 juni 2009

Mingel och avtackning

Jag var ute och vinglade i går, nej jag menar minglade. Det är mycket sällan jag går på sådana evenemang och det var heller inte Bindefeld som hade ordnat det. Men det var trevligt i alla fall - eller kanske just därför.

Jag var nämligen på avtackning. Den som avtackades var Interbus vd Pelle Ericson. Eller Pererik som det lär stå i prästbetyget (eller stod, de är ju avskaffade i dag). Pelle är en gammal bussveteran. Redan på 1960-talet började han köra buss för Göteborgs Spårvägar vid sidan om sina studier. Sedan han nog tänkt sig en annan yrkesbana men efter en kortare tid hos GDG:s bussbeställningscentral anställdes han av Interbus som trafikledare och allt i allo. Jag minns att jag läste ett reportage om honom från tiden omkring 1980 i Svensk Omnibustidning och blev då imponerad av att han alltid hade kommunikationsradion påslagen. På nätterna stod den på nattduksbordet. Mobiltelefoner fanns inte på den tiden och jourverksamheten vid mindre bussbolag bestod i att en tjänsteman hade denna ständigt. Ja, det finns bussbolag där det är så än i dag men då är det vanligen ägaren som svarar för denna jour.

Interbus bytte under åren ägare ett antal gånger, men Pelle blev kvar och snart blev han vd. Nu senast köptes Interbus av Strömma Turism & Sjöfart, och det var därför avtackningen skedde ombord på en av deras båtar, S:t Erik, som dock låg stilla vid Lilla bommen i Göteborg. Där var det bland annat ordnat en utmärkt buffé.

Det var många som var där. Kunder och kollegor. Jag träffade många bussägare, som jag under årens lopp stött på, men som jag inte haft så mycket kontakt med på sista tiden. Kul att de kom för att avtacka en "konkurrent". Själv kände jag av den personlighetsklyvning som jag alltmer börjat lida av. Egentligen var jag där i egenskap av kund. Tågkompaniet använder nämligen Interbus när tågen av någon anledning inte går. Det har varit mycket sådant de senaste åren, eftersom man håller på att bygga ut till dubbelspår mellan Göteborg och Trollhättan. Men det var ju svårt att skilja platsansvarige Sävenfjord vid Tågkompaniet från reporter Sävenfjord på tidningen Bussbranschen.

Som synes av bilden blev presentbordet välfyllt. Och då hade det bara gått en tredjedel av tiden för uppvaktningen när jag tog bilden. Frölunda-tröjan som Peller har på sig var en present från laget och givetvis var den märkt med nummer 1. Interbus kör Frölunda till deras matcher, om de inte är så långt borta att de flyger. Men då kör de dem till och från Landvetter. Även IFK Göteborg är med bland Interbus kunder, en kund som Interbus har haft sedan det bildades på 1960-talet.

Nu lämnar Pelle över till en yngre förmåga, Johan Ekman, och därmed flyttar också vd:s kontor från Göteborg till Stockholm. Johan är strax efter 40 år men ändå veteran i bussbranschen. Redan för 20 år sedan startade han nämligen ett eget bussbolag i Stockholm, Ekmanbuss. Företagsnamnet kompletterades sedan till Ekmanbuss Flexibussitet. Men precis som Interbus såldes det i november 2006 till Strömma.

Och så en bild på några av festdeltagarna. Den som är hemma i bussbranschen kan säkert identifiera några av dem på bilderna.

Slutligen återstår bara att önska Pelle lycka till med sin nya förhoppningsvis bekymmersfria tillvaro, som väl kommer att ägnas åt bland annat huset på Skaftö. Just där som TV-serien om Saltön spelades in.

Inga kommentarer: