fredag 26 juni 2009

Vittskövle

Som jag berättade om häromdagen så har jag bott en natt på Vittskövle Bed & Breakfast. Det var faktiskt ganska bra, även om man blev lite förskräckt när man såg byggnaden. Men det är ombyggnad som pågår. Från början var detta en prästgård, sedan blev det ett sjukhem och under den tiden byggdes en hiskeligt otidsenlig matsal, som nu är riven och det är därför det ser ut som det gör.

Trappan upp var lite provisorisk, men lastpallar kan användas till mycket.

Från rummet hade jag en fin utsikt över Vittskövle kyrka.

Jag gjorde en promenad i byn och såg att det fanns ett Konsum kvar. Dock innehåller byggnaden en annan verksamhet i dag.

Och som skånska byar skall ha fanns det också en korsvirkesgård:

Tillbaka på hotellet igen kunde jag njuta av de sköna sofforna och fåtöljerna i sällskapsrummet samt titta på TV. Så mycket sällskap blev det dock inte. Jag var ensam gäst men vid 21-tiden kom Stefan från Olssons Buss upp med öl och smörgåsar och vi fick en liten pratstund. TV-teamet från Strix på fyra personer, som också skulle bo där, dök inte upp förrän vid halvtolvtiden.
Rummen har inte nummer utan namn. Själv bodde jag i Degeberga.

Och så här såg mitt rum ut. Stort och rejält och en skön säng. Vad behöver man mer för cirka fem timmars nattvila? Jo, toalett och dusch då kanske. Det fanns i korridoren men precis utanför rummet.

Klockan 5.30 skulle bussen till Ullared avgå från Olssons Buss garage. Klockan 4.25 ringde klockan - eller numera mobiltelefonen. Klockan 4.45 hade den trevlige värden dukat fram en frukostbuffé till mig. På vilket hotell får man sådant vid den tiden? TV-teamet tog sovmorgon och skulle inte äta frukost förrän 5.15. Sedan skulle de köra i kapp oss i Kristianstad. Så jag fick gå den kvart det tar bort till bussgaraget men det var ett fantastiskt väder. Trots den tidiga morgonen kunde jag gå utan jacka och en kortärmad skjorta.

Resan till Ullared berättar jag om i tidningen Bussbranschen. Så vill ni läsa om den får ni prenumerera på tidningen.

När jag kom hem igen i går kväll visade det sig att jag inte hade något program på TV-n. Först misstänkte jag naturligtvis att det var min TV som pajat men DVD-n och videon fungerade så det var nog inte det i alla fall. Jag kollade min fars TV - han bor i huset bredvid - och inte heller den fungerade. Felet låg tydligen hos Comhem. Jodå, jag fick höra att redan i går morse hade TV-n lagt av. Klockan 15 i dag kom den tillbaka. Jag är glad att jag har Telia bredband och telefoni. Hade det varit Comhem hade jag inte haft Internet på nästan ett dygn heller. Det hade varit sju resor värre än att vara utan TV.

Men nu fungerar det igen och livet leker. Fast då visar det sig att det bara är skit till TV-progrma i kväll. Det är nog Comhems fel det också.

Inga kommentarer: