tisdag 2 juni 2009

Nystädat!

Det är något konstigt i min lägenhet i dag. Golven är skinande rena, spisen är rengjord liksom alla dörrarna till köksskåpen. Och så luktar det så friskt. Dessutom kan jag se ut genom fönstren utan besvär. Det har nämligen varit storstädning i dag. Ja, jag har inte gjort det själv utan det var tre trevliga tjejer från Attendo Care som har gjort det. De jobbade i fem timmar var men nu är här verkligen rent. Vi kom överens om att de (åtminstone någon av dem) skall komma tillbaka varje månad i fortsättningen. Det finns de som tycker att jag som någorlunda frisk borde kunna städa själv, men jag tycker det är så erbarmerligt tråkigt och när det nu finns hushållsnära tjänster att köpa till hyfsat pris så varför inte utnyttja möjligheten.

Riktigt allt är inte kvar på sin tidigare plats. Värst var det med mobiltelefonen. Den gick bara inte att hitta. Vad gör man då? Jo, man ringer förstås upp den och hör varifrån det ringer. Jo, jag gjorde så men det ringde inte någonstans ifrån. Jag var säker på att någon av tjejerna fått med sig den av misstag eller rentav råkat kasta den - och de hade tömt soppåsarna efter sig. Men så råkade jag flytta några papper och under dem låg den. Av misstag hade jag råkat sätta den på ljudlöst.

Sedan har det blivit något fel på spisen. Jag tror inte det har samband med att den blivit rengjord men om jag försöker sätta på någon av de båda främre plattorna så löser jordfelsbrytaren ut och det blir strömlöst i hela lägenheten. Får ringa fastighetsreparatören i morgon bitti och hoppas att han kan göra något. Man klarar sig väl med två plattor men ändå. Stora plattan vill man ju gärna ha om det skall bli bra resultat när man steker.

Det här blir tydligen en rengöringsvecka. I går tvättade jag bilen. Ja, inte jag utan Mr Robinson. Jag fick nämligen tio tvättar på köpet när jag gjorde en lackbehandling för två år sedan då bilen var ny. Det återstår en. Men två hundralappar för att få bilen handtvättad tycker jag är klart prisvärt. Det kostar lika mycket att tvätta den i automattvätt.

I kväll var jag på veteranbilsträff på Stora torget i Borås. Vädret slog mot kvällen om i kraftig blåst och hotfulla moln och därför var det inte många bilar som kom. Men den gamla bussen var där, Volvo B513 från 1945. Intresset var inte särskilt stort och den invaderades också av ett gäng tuffa ungdomar, som med självklarhet stormade in i bussen. Vi lyckades dock få ut dem igen innan de hann ställa till någon skada. Tråkigt att sådant skall behöva vara och att folk inte kan visa respekt för de gamla klenoderna utan betraktar dem som något slags allmän värmestuga. (Bilden är från en av förra årets träffar.)

2 kommentarer:

Lili-Ann sa...

Vilka härliga berättelser och det av någon som jag trodde bara kunde allt om "tåg" o deras verksamhet. Jättekul, kommer att fortsätta läsa och kanske ses vi i Göteborg i sommar. //Lili-Ann TKAB Gä

Staffan Sävenfjord sa...

Hej Lili-Ann! Jodå, precis som du skriver jag gärna ner mina tankar. Och varvar också mitt jobb för Tågkompaniet med lite journalistik.
Trevligt att se att du läser här och jag skall väl försöka titta till dig när du är i Göteborg.